Ajal bayi 13 bulan, anak tunggal

” Pengasuh mengatakan cucu merengek dan dia masukkan ke dalam buaian. Saya tanya jika cucu diberi susu, tapi pengasuh kata tidak. Sukar untuk kami terima Ahnaf sudah tiada…”

BAYI lelaki berusia 13 bulan meninggal dunia selepas ditemui tidak sedarkan diri di rumah pengasuhnya di Indera Mahkota 15, Kuantan, hari ini.

Dalam kejadian jam 2.30 petang, mangsa, Ahnaf Hanafi Mohd Haniff disahkan meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan di sebuah klinik swasta di Indera Mahkota 5.

Foto kredit NST-BERNAMA

Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Mohamad Noor Yusof Ali berkata, bapa mangsa, Mohd Haniff Selaman@Sulaiman, 28, menghantar anak tunggalnya itu ke rumah pengasuh dalam keadaan sihat pada 8.10 pagi.

“Ketika berada di tempat kerja, Mohd Haniff menerima panggilan dari isterinya yang memaklumkan pengasuh Ahnaf Hanafi membawa anak mereka mendapatkan rawatan di sebuah klinik swasta.

“Pengasuh berkenaan memberitahu Ahnaf Hanafi ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri di dalam buaian dengan keadaan mata terbuka,” katanya.

Beliau berkata, ketika tiba di klinik berkenaan, bapa mangsa melihat anaknya dalam keadaan kebiruan dan dimaklumkan oleh pegawai perubatan bahawa anaknya itu sudah meninggal dunia.

Katanya, bapa mangsa kemudiannya membuat laporan polis di Balai Polis Kuantan pada 3.44 petang.

“Kita masih lagi menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti punca kematian mangsa dan setakat ini kita mengklasifikasikan kejadian sebagai mati mengejut,” katanya.

“Sabtu lalu saya bermain dengan dia. Cucu sihat dan aktif seperti biasa… hari ini, tiba-tiba sahaja saya dapat tahu dia sudah tiada.”

Itu luahan Hadijah Gan Abdullah, 63, nenek kepada Ahnaf Hanafi Mohd Hanif, berusia setahun, yang disahkan meninggal dunia di sebuah klinik di Indera Mahkota 8 di sini hari ini, selepas ditinggalkan di rumah pengasuh.

“Pengasuh mengatakan cucu merengek dan dia masukkan ke dalam buaian. Saya tanya jika cucu diberi susu, tapi pengasuh kata tidak. Sukar untuk kami terima Ahnaf sudah tiada kerana dia sihat dan dia juga sebenarnya tidak biasa dibuai kerana kami tidak menggunakan buaian.

Hadijah berkata anaknya, Mohd Hanif Sulaiman, 28, dan isterinya Roshidah Abdullah, 30, menerima panggilan telefon daripada pengasuh cucunya sekitar pukul 2.45 petang, memaklumkan anak tunggal mereka tidak sedarkan diri.

Katanya, anaknya juga difahamkan bahawa pengasuh itu meminta jirannya untuk membawa Ahnaf Hanafi ke klinik kerana tidak mempunyai kenderaan.

“Saya juga sudah biasa di klinik itu kerana menjalani rawatan di situ. Saya diberitahu cucu sebenarnya sudah tiada apabila sampai di klinik itu dan kami diminta membuat laporan polis.

“Pengasuh mengatakan cucu merengek dan dia masukkan ke dalam buaian. Saya tanya jika cucu diberi susu, tapi pengasuh kata tidak. Sukar untuk kami terima Ahnaf sudah tiada kerana dia sihat dan dia juga sebenarnya tidak biasa dibuai kerana kami tidak menggunakan buaian.

“Ayahnya beritahu Ahnaf seperti biasa pagi ini… hanya sedikit sakit pada kulit, tapi tidak mungkin itu menyebabkan kematiannya,” katanya semasa ditemui Bernama di perkarangan Jabatan Forensik Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini, hari ini.

Hadijah yang merupakan pesara guru menambah cucunya baharu sebulan lebih ditinggalkan di situ, selepas pengasuh lama di Kampung Tiram di sini, mengambil dua bayi, menjadikan mereka khuatir bagaimana beliau mahu menjaga begitu ramai kanak-kanak dalam masa yang sama.

Justeru itu, Mohd Hanif, seorang akauntan dan isteri yang merupakan kerani sebuah syarikat swasta di Indera Mahkota mencari pengasuh baharu dan difahamkan pengasuh itu turut menjaga empat kanak-kanak lain, katanya.

“Ahnaf baharu menyambut ulang tahun kelahiran pertama pada 9 Dis lalu. Saya tak sangka perkara ini boleh berlaku kepada kami kerana sering membaca kejadian seumpamanya di surat khabar.

“Bila saya baca tentang kanak-kanak terjatuh, tersedak susu atau kejadian lain melibatkan bayi, saya akan mengingatkan anak-anak supaya sentiasa berhati-hati dengan anak mereka,” katanya.

Hadijah yang menetap di Bukit Setongkol di sini menambah Ahnaf adalah cucu kedua bongsu daripada lima cucunya dan sedang aktif merangkak dan cuba bertatih.

Beliau menambah mereka telah membuat laporan polis di Balai Polis Indera Mahkota sekitar pukul 4 petang tadi dan sedang mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pengasuh itu, jika wujud unsur kecuaian.

Jenazah Ahnaf Hanafi akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Ubi di sini esok, kerana mereka menunggu keluarga Roshidah dari Marang, Terengganu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Mohamad Noor Yusof Ali semasa dihubungi berkata, siasatan atas kejadian itu sedang dijalankan. “Kita masih lagi menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti punca kematian mangsa dan setakat ini kita mengklasifikasikan kejadian sebagai mati mengejut,” katanya.

Silakan Share.

Sumber : harianmetro via beritakopak

Gara-Gara ‘Payudara Besar’ Dj Radio Jadi Mangsa Rakus Lelaki Status Tak Menahan Di Laman Media

Gara-Gara ‘Payudara Besar’ Dj Radio Jadi Mangsa Rakus Lelaki Status Tak Menahan Di Laman Media

KUALA LUMPUR: Perbuatan orang yang suka memuat naik gambar di laman sosial boleh mengundang bahaya, kata seorang pakar psikologi.

Dr Meriam Omar Din berkata, ibu bapa harus menyedari jenayah siber yang mungkin berlaku ekoran tindakan mereka itu.

“Mereka anda perlu tahu risiko atau kemungkinan yang boleh berlaku,” katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai tindakan selebriti yang gemar memuat naik gambar di laman sosial, tetapi dieksploitasi pula pihak lain.

Dr Meriam menarik perhatian bahawa pedofilia atau tarikan untuk mengeksploitasi seksual kanak-kanak semakin berleluasa di internet.

“Golongan tidak bertanggungjawab ini sukar dikesan. Kumpulan ini sudah lama wujud dengan kegiatan mereka sukar dikesan walaupun anggota keluarga mereka sendiri,” katanya.

– BERNAMA

Inilah salah satu status dan gambar yang dimuat naik individu tertentu di laman media

sumber

via miloopanas

 

‘Nasi separuh, telur masin separuh, ikan keli separuh, jaga badan’ – Netizen terhibur dengan menu lunch ‘separuh’ Ahmad Maslan

Datuk Ahmad Maslan tengah hari tadi memuat naik gambar menu makan tengah hari di pejabatnya mengundang pelbagai reaksi netizen.

“Makan tengah hari nasi bungkus di ofis. Nasi separuh, telur masin separuh, ikan keli separuh, sayur sedikit.

“Jaga badan dengan jaga makan. Beringat sebelum kena. Moga Allah sihatkan badan, jadi dapat beri khidmat kepada rakyat dengan berkesan.

“Balik kerja nak bersenam, tiga hari tak sempat (bersenam), sibuk,” tulisnya.

Selain itu, netizen juga memuji rambut Ahmad Maslan yang sentiasa segak, kemas dan bergaya.
“Datuk pakai pomade apa ye? Kemas betul.” – Albardri

“Datuk hebatlah. Dalam kesibukan masih sempat tweet lagi ya dan yang paling membanggakan saya kekemasan rambut itu masih dijaga #Belahtepi” – Ghani Othman

 

Sumber : sisgempak

FUHH CANTIK MENGALAHKAN ELIZABETH TAN!!! INILAH 8 FOTO WAJAH TERKINI PELAKON CILIK CJ7 SETELAH 9 TAHUN BERLALU. SERIUS DULU MUKA MACAM BUDAK LAKI JE, TAPI SEKARANG MENGANCAM HABIS…

Jika anda adalah salah seorang peminat dan penggemar filem lakonan Steph en Chow, sudah tentu anda telah pun menonton filemnya yang bertajuk CJ7.

Filem CJ7 mengisahkan seorang ayah tunggal bernama Ti (lakonan Stephen Chow) dan seorang anak nya yang bernama Dicky (lakonan Xu Jiao).

Bagi yang pernah menonton filem ini majoriti mereka beranggapan Dicky adalah seorang budak lelaki tetapi sebenar nya tidak!

Dicky atau nama sebenar nya Xu Jiao adalah seorang perempuan.

Kini, Xu Jiao sudah membesar dan menjadi anak dara. Di bawah ini adalah beberapa keping gambar terkini Xu Jiao. Cantik mengalah kan Elizabeth Tan! Sudah pasti buat ramai lelaki di luar sana cair.

Berikut adalah sedikit sinopsis cerita CJ7:

Ayah tunggal (Stephen Chow) bekerja tanpa mengenal penat lelah untuk mendapa tkan wang yang cukup untuk menjaga anak nya, Dicky (Xu Jiao), mendaftar di sekolah swasta, dengan harapan pendidikan akan membawa kepada pilihan kerjaya yang lebih baik. Dicky belajar dengan tekun, tetapi pakaian nya menimbul kan kecurigaan dari rakan sekelas nya yang mewah, menjadikan nya merasa seperti orang yang tersisih. Tidak dapat membeli mainan mahal yang Dicky mahu, Ti menjumpai bola yang bersinar di dalam longgokan barang terpakai dan memberikan nya kepadanya. Tidak selepas itu, “bola” itu menjadi kawan terbaik Dicky – seekor makhluk asing.

Sungguh berbeza wajahnya yang dulu dengan yang sekarang. Dulu kelihatan kelakian tetapi kini anggun seperti wanita tulen. Ya! Xu Jiao memang wanita tulen dan bukan nya tiruan seperti kebanyakan barangan China.

sumber : www dot blogammar dot com via wartahudhud

Bongkar !!! Inilah rahsia terbesar yang disembunyikan di DUBAI disebalik kemewahan mereka…😣…pasti ramai yang tidak mengetahui perkara menyedihkan ini !!

Dubai adalah satu dari tujuh emirat dan kota terpadat di Uni Emirat Arab. Terletak di sepanjang pantai selatan Teluk Persia di Jazirah Arab. Populasi penduduk Dubai sekitar 280 juta orang, Sekitar 85 persen populasi Dubai adalah warga negara asing yang datang dari 200 negara. Dubai terkenal sebagai kota paling mewah dengan penduduknya yang gemar berfoya-foya. Di Dubai, kamu bakal menjumpai fasilitas serba canggih, mobil mewah parkir sembarangan, ATM yang bisa mengeluarkan emas, dan masih banyak lagi. Rasanya bakal sulit menemukan orang miskin di sana.

Pasar Emas Murah

 

Gold Souk adalah pasar yang khusus menjual perhiasan emas dengan harga yang dapat ditawar namun dijamin keasliannya. Terdapat lebih dari 300 pengecer yang memperdagangkan perhiasan secara eksklusif.

Pernikahan di Dubai

Dubai memiliki banyak tempat pernikahan yang berkesan. Rasanya seperti di film-film yah…

Mobil Berlapis Emas

Mobil emas bukanlah mitos.

Namun di balik semua kemewahan itu, terselip kisah kemiskinan yang tak banyak orang tahu.

Area kumuh di Dubai jarang terekspos dan bisa dibilang cukup tersembunyi. Banyak penduduk yang tinggal di satu kamar yang kecil dan sempit.

Bahkan yang lebih parahnya, ada yang sama sekali tidak dapat ranjang dan tidur di lantai ramai-ramai.

 

Para pekerja imigran kebanyakan ditempatkan di komplek kumuh. Walau bekerja di tempat elit, inilah keadaan mereka ketika pulang dari kerja.

 

Tempat ini tidak memiliki nama resmi, kabarnya bahkan tak ada di peta. Lokasi area kumuh ini tak mudah untuk bisa dikunjungi.

Para imigran ditempatkan di sana agar lebih mudah dikontrol oleh perusahaan yang mengsponsori mereka.

 

Banyak imigran yang ingin kembali ke negara asalnya. Namun itu bukanlah hal yang mudah karena beberapa dari mereka paspornya disita oleh agen.

Tidak terbayangkan yah. Kita seringkali melihat kemewahan Dubai, namun selalu ada dua sisi dalam setiap cerita. Semoga banyak masyarakat yang tergerak untuk membantu memperjuangkan perubahan untuk mereka yang disembunyikan di balik topeng kemewahan Dubai.

sumber exoramaroon via gengjoyah

Pernah tak Korang Memperhatikan Jam Pada Adegan Terakhir Filem Titanic? Setelah hampir 20 Tahun, 90% Penonton Pun Tidak Tahu Sebenarnya Ada Rahsia Ini di Sebaliknya!

Tak terasa sudah 20 berlalu sejak filem Titanic resmi ditayangkan. Harus diakui, filem klasik yang menceritakan kisah cinta tragis antara Jack dan Rose ini berhasil menyentuh perasaan banyak penonton.

Baru-baru ini, salah satu status asing bernama membagikan beberapa hal tersembunyi di filem tersebut yang sebagian besar terluput dari perhatian penonton.

1. Pintu

 

Setelah kapal tenggelam, Jack dan Rose menemukan sebuah pintu mengambang di permukaan laut yang setelah dicoba ternyata hanya bisa menampung bobot satu orang saja.

Jadi Jack membiarkan Rose naik di atas pintu, sedangkan ia tetap berada di dalam air dan hanya memegang tepi pintu hingga akhirnya mati kerana kedinginan.

Kenyataannya, berdasarkan perhitungan daya apung menggunakan rumus matematika, ternyata pintu tersebut dapat menampung berat dua orang!

 

Jadi, kenapa filem ini tidak membiarkan Jack naik ke atas pintu itu sehingga ia bisa tetap hidup? Menurut sutradara filem James Cameron, alasannya kerana Jack sudah diputuskan meninggal sejak awal.

Jika ia tiba-tiba dibiarkan tetap hidup, maka akhir dari filem akan menjadi berbeda dan aneh. Apalagi, inti filem tersebut adalah kematian dan perpisahan, jadi Jack tetap harus mati pada akhirnya.

Sedangkan pintu itu sebenarnya hanya sebuah properti filem belaka sehingga kemampuan sesungguhnya diabaikan.

2. Jam

Pada adegan terakhir filem, diceritakan Rose sedang berbaring di tempat tidur dan bermimpi bahwa ia kembali ke saat di mana Titanic masih berlayar.

Di sana ada Jack yang sedang menunggunya. Jika diperhatikan lebih teliti, ada jam di belakang Jack saat ia menyambut Rose dan waktu di situ menunjukkan pukul 02:20.

Tahukah kalian bahwa waktu tersebut bukan waktu sembarangan, melainkan menyimpan sebuah makna?

 

Titanic tenggelam tepat pukul 02:20 tanggal 15 April 1912. Itu berarti kru pembuat filem ini sangat teliti dalam mempersiapkan propertinya ya?

Setelah berlalu 20 tahun pun filem ini ternyata masih dibicakan banyak orang. Benar-benar filem klasik yang melegenda!

Sumber: LadBible via Pencakviral

 

Sumber : gengjoyah

[GAMBAR] Wajah Terkini Anak Hafidz Roshdi, Comel!

MH pasti semua sudah sedia maklum bahawa pelakon lelaki popular, Hafidz Roshdi telah menimang cahaya mata pertamanya pada bulan September tahun lalu.

Hafidz dan isterinya, Nurul Shuhada Mat Shukri selamat melahirkan cahaya mata perempuan yang diberikan nama Humairah.

Sepanjang Humairah dilahirkan tidak pernah kita melihat Hafidz atau Shuhada berkongsi gambar anaknya namun baru-baru ini MH ada terlihat Shuhada sudah mula berkongsi gambar Humairah di Instagram.

Comel! Ya tak dapat MH nafikan kecomelan Humairah dengan kulit yang putih gebu.

Bukan MH sahaja yang teruja melihat gambar-gambar Humairah malah pengikut-pengikut Shuhada di Instagram juga turut teruja.

__adlinabatrisyia: COMELNYAAA, muka mummy sebijikkk 😍😍😍😍😍

noranordin1: Ya Allah comey nye lahai budak cenonet tu!! Humairahhhh!!! Geram lh acik tngok dia😘😘😘

cik.sharifahsyakirin: Ya Allah bambamnya kamu humairah syg…ni mesti follow pp ibu tu kan 🤭aucchhh..biasalah anak sulong ni rata2 ikut muka ibu nya 😍💚💘😘 yg penting pp tu geram nak ngap ase mcm cheese byk sgt tgk tu 😁😌

MH doakan Humairah menjadi anak yang solehah dan menjadi kekuatan kasih sayang di antara ibu dan bapanya.

Sumber: Instagram Shuhada Mat Shukri via mediahiburan

 

Sumber : viralgempak

Cabut gigi geraham Bawa maut? Ini Puncanya..

Tumbuhnya gigi geraham  amatlah menyakitkan. Malah ada sesetengan daripada kita akan mengalami demam dan pening kepala apabila tumbuhnya gigi geraham. Ada juga yang tidak boleh makan dan minum seperti biasa , hinggakan sakit dan bengkak pada mulut serta pipi.

Biasanya pada usia 21 tahun seseorang akan memiliki 32 batang gigi termasuklah gigi geraham. Ada juga yang tumbuh pada usia muda. Gigi geraham ini merupakan gigi yang terakhir akan tumbuh diantara gigi – gigi yang lain.

Oleh sebab itu, gigi geraham ini akan merobek pada bahagian gusi lalu mengakibatkan rasa sakit pada seseorang.

Remaja cantik yang bernama Puteri Asih  berusia 17 tahun terpaksa menderita dan menahan sakit selama hampir dua tahun sebelum beliau menghembuskan nafas yang terakhir semalam 13/17 jawa tengah.

Puteri Asih telah menghidap Tumor Ginggiva akibat tersalah cabut gigi geraham. Ahli keluarga mendedahkan pada awalnya anak kedua mereka itu hanya mengalami sakit gigi geraham, tetapi setelah membuat pemeriksaan di klinik kesihatan doktor menyarankan suapaya anak mereka segera mencabut gigi tersebut.

Tetapi selepas beberapa minggu giginya dicabut , gigi sekitar turut tanggal satu persatu.

Akibat daripada itu , hidung Puteri tidak berhenti mengeluarkan hingus, pipinya pula semakin hari semakin membengkak dan menimbulkan benjolan kecil dan keras seolah – oleh seperti bisul .

Hari berganti hari , tubuhnya yang dulu kuat dan berisi ,penuh dengan senyuman beransur mengecut dan mengering hingga beliau tidak boleh berjalan seperti biasa. Senyumannya juga kian pudar dan pucat akibat dari peristiwa ini.
Sudah hampir dua tahun beliau menderita penyakit ini, malah Puteri terpakasa melakukan terapi dalam 3 hari sekali, terakhir keadaan beliau semakin hari semakin sukar apabila keadaan ekonomi keluarganya tidak begitu stabil.

Pada pertengahan bulan Januari, Puteri, menjalani pemedahan laser, akan tetapi pihak hospital terpaksa menunda tarikh pemedahan tersebut kerana pembengkakan dan benjolan yang baru sebulan itu kelihatan seakan akan seperti tumor.

Setelah membuat pemerikasaan rupa – rupanya tumor ini sudah menjadi kanser tahap 4.

Doktor terpaksa memecahkan benjolan di pipinya sejak daripada itu, badan Puteri menjadi panas, malah bekas benjolan itu juga mengeluarkan darah dan nanah yang busuk.

Seminggu yang lalu keadaan Puteri semakin teruk hingga gadis malang ini telah menghembuskan nafas yang terakhir di hospital besar Prof. Dr. Margono Purwokerto  semalam.




 

Sumber : mediamassa

“Dah Lama Kami Tak Berhubung”

Fouziah mengucapkan takziah ketika ayah Iqram meninggal dunia Oktober lalu. FOTO Arkib NSTP.

PERNAH rapat dengan Iqram Dinzly suatu ketika dulu, pelakon Fouziah Gous, 35, akui tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku kepada pelakon itu.

Kata Fouziah, dia sebenarnya sudah lama tidak berhubung dengan Iqram dan masing-masing sudah ada kehidupan sendiri.

“Saya tidak membaca atau mengikuti perkembangannya di laman sosial. Memang saya tidak tahu mengenai dakwaan dirinya murung dan berkelakuan pelik.

“Kenapa sampai jadi begitu? Mungkin kerana ayahnya meninggal dunia dan dia melayan perasaannya. Bila ada masa nanti, saya akan bertanya kepada kawan-kawan lain mengenai perkara itu,” katanya kepada Harian Metro.

Fouziah yang berkahwin dengan Mohd Zhafran Mohd Yusof pada 21 September 2013, kini bahagia dengan kehadiran dua cahayamata, Muhammad Zeeshan,2, dan Zaheen Yusof yang lahir 9 November lalu.

Katanya, dia ada mengucapkan takziah kepada Iqram ketika ayahnya meninggal dunia 10 Oktober lalu.

“Itu kali terakhir saya berhubung dengannya. Ketika itu saya sarat mengandung anak kedua. Menyusul selepas itu, saya melahirkan anak kedua dan menjalani tempoh berpantang.

“Sebab itu saya tidak tahu apa yang berlaku kepadanya,” katanya.

Aksi Iqram, 35, di laman Instagram mendapat reaksi netizen selepas berkongsi video pelik seperti menari, menyanyi termasuk bermain dengan senjata tajam sehingga menjadi tular di laman sosial.

Iqram juga menerima pelbagai cemuhan pengikut laman sosial termasuk dakwaan gila dan sesat. Perbuatannya itu turut menarik perhatian Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang ingin bertemu dengannya termasuk ada pihak yang memintanya mendapatkan nasihat dan rawatan dari pakar berkaitan.

 

Sumber : HarianMetro via catatanterakhir

Ustaz Ini Mengelar Iqram Dinzly ‘Pelakon Sampah’ Selepas Iqram Dikatakan Menghina Nabi Muhammad SAW Di Melodi

Melodi bersiaran buat pertama kalinya pada tahun 2018 dengan menampilkan hos baru Ajak Shiro dan Janna Nick. Tetapi apa yang buat rancangan melodi ‘panas’ buat kali ini adalah mereka berjaya menjemput artis LIVE Iqram Dinzly ke set Melodi tengah hari tadi.

Ketika di set melodi dan ditemuramah, beliau ditanya siapakah guru beliau dan beliau menyebut salah seorang guru beliau adalah ‘che mat’. Beliau merujuk Che Mat sebagai Nabi Muhammad SAW. Ini mendapat perhatian dari seorang ustaz yang bernama Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary. Di dalam facebook Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary, beliau memuat naik 1 status berkenaan isu nama Nabi Muhammad SAW ditukar kepada Che Mat dan rata rata follower Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary ada yang menyokong beliau dan ada yang mengatakan Iqram Dinzly tidak berapa sihat sehingga terlepas cakap.

Iqram Dinzly membetul kan ayat Che Mat kepada Nabi Muhammad SAW sejurus selepas ayat Che Mat dikeluarkan.

Berikut adalah status Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary.

” Saya syorkan Jabatan Agama Islam Perak dan JAKIM ambil tindakan tegas keatas Iqram Dizly ini kerana menghina Nabi Muhammad shollahu ‘alahi wasallam.

Jangan biarkan Nabi kita dipermainkan nama Baginda hanya kerana mahu menjaga hati pelakon sampah yg memperendahkan nama Nabi Muhammad shollahu ‘alaihi wasallam. Ini serius! – Abu Syafiq 0192713781″

Berikut beberapa komen dari netizen kepada Ustaz Abu Syafiq dan kepada Iqram Dinzly

@Mohd Amirullah kalau ye pun jgn la pgil dengan nama mcm tu..sedangkan insp polis pun kita pgil dgn hormat ‘tuan’..ini kan pula rasul teragung kita..allahu..”

“@Zamm Shamrin Ada bukti ker ustaz.. Tang mana video dia hina rasulullah???? Cer tempek sikit di fb sebagai bukti?

“@Kamal Husain Jgn panggil dia sampah. Kalau nak bantu dia dtg jumpa dia, dekati dia, bukan hina dia dimedia sosial..

“@Rasfia Sofia Ta baek rasenye panggilan nabi Muhammad yg kite muliakan..dgn panggilan mat

“@Amiruddin Yatim Sejahil mana pun dia,adakah kita yg berasa alim ni blh gelarkan dia smpah,,adakah nabi pernah gelarkan ssorg yg mghina dia??lau ada tlg bg thu dgn bukti..sy mhon bljr

Di bawah adalah petikan siaran LIVE Melodi yang bertarikh 7hb Januari 2018 bersama Iqram Dinzly. Tetapi bab ketika Iqram Dinzly menyebut Che Mat tiada didalam petikan ini

 

Ini adalah Cara Terbaik Memanggil Rasulullah SAW

Allah berfirman dalam Al Qur’an:

لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Janganlah kamu jadikan panggilan Rasul di antara kamu seperti panggilan sebahagian kamu kepada sebahagian (yang lain). Sesungguhnya Allah telah mengetahui orang-orang yang berangsur-angsur pergi di antara kamu dengan berlindung (kepada kawannya), maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah Rasul takut akan ditimpa cobaan atau ditimpa azab yang pedih. (QS An Nur 63).

Komentar para ulama Tafsir tentang ayat: Janganlah kamu jadikan panggilan Rasul di antara kamu seperti panggilan sebahagian kamu kepada sebahagian (yang lain).

1. Tafsir Jalalain:

بِأَنْ تَقُوْلُوْا يَا مُحَمَّدُ ، بَلْ قُوْلُوْا : يَا نَبِيَّ اللهِ ، يَا رَسُوْلُ اللهِ ، فِي لِيْنٍ وَتَوَاضُعٍ وَخَفْضِ صَوْتٍ
“Yaitu dengan memanggil: “Wahai Muhammad!” tapi katakanlah: “Wahai Nabi Allah! Wahai Rasulullah!” dengan penuh kelembutan, ketawadhuan dan suara yang rendah.”

2. Tafsir Thobari

عن مجاهد: قال: أمرهم أن يدعوا: يا رسول الله، في لين وتواضع، ولا يقولوا: يا محمد، في تجهم.
“Dari Imam Mujahid: “Allah memerintahkan mereka agar menyeru: “Wahai Rasulullah!” dengan penuh kelembutan dan tawadhu, dan tidak mengatakan: “Wahai Muhammad!” dengan penuh kekasaran.”

3. Tafsir Ibnu Katsir

قَالَ الضَّحَّاكُ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: كَانُوْا يَقُوْلُوْنَ: يَا مُحَمَّدُ، يَا أَبَا الْقَاسِمُ، فَنَهَاهُمُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْ ذَلِكَ إِعْظَامًا لِنَبِيِّهِ، صَلَوَاتُ اللهِ وَسَلاَمُهُ عَلَيْهِ قَالَ: فَقَالُوْا: يَا رَسُوْلَ اللهِ، يَا نَبِيَّ اللهِ. وَهَكَذَا قَالَ مُجَاهِدٌ، وَسَعِيْدُ بْنُ جُبَيْرٍ.
وَقَالَ قَتَادَةُ: أَمَرَ اللهُ أَنْ يُهَابَ نَبِيِّهِ صلى الله عليه وسلم، وَأَنْ يُبَجَّلَ وَأَنْ يُعَظَّمَ وَأَنْ يُسَوَّدَ.

Imam Dhohhak meriwayatkan dari Ibnu Abbas: “Mereka mengatakan: “Wahai Muhammad, Wahai Abul Qosim,” maka Allah melarang mereka dari ucapan tersebut, karena mengagungkan nabi-Nya saw. Merekapun lalu mengatakan: “Wahai Rasulullah, wahai Nabi Allah.” Begitulah pendapat Imam Mujahid dan Said bin Jubair.

Qotadah berkata: “Allah memerintahkan agar Nabi-Nya diistimewakan, diagungkan, dibesarkan dan diucapkan kepadanya: “Wahai Sayyid (Sayyidi atau Sayyiduna).”

4. Tafsir Asy Syinqithi:

فَلاَ تَقُوْلُوْا لَهُ : يَا مُحَمَّدُ مُصَرِّحِيْنَ بِاسْمِهِ
“Jangan ucapkan: “Wahai Muhammad!” Jelas dengan namanya saja..”

Puluhan lagi tafsir lainnya yang menuliskan perkara yang sama!!!

DULU, HANYA ORANG YAHUDI DAN ORANG BADUI YANG MEMANGGILNYA DEMIKIAN!

Imam Muslim meriwayatkan dalam shahihnya no 742 dari Abu Asma Ar Rahabi bahwa Tsauban Maula Rasulillah bercerita kepadanya:

كُنْتُ قَائِمًا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَجَاءَ حَبْرٌ مِنْ أَحْبَارِ الْيَهُودِ فَقَالَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ. فَدَفَعْتُهُ دَفْعَةً كَادَ يُصْرَعُ مِنْهَا فَقَالَ لِمَ تَدْفَعُنِى فَقُلْتُ أَلاَ تَقُولُ يَا رَسُولَ اللَّهِ. فَقَالَ الْيَهُودِىُّ إِنَّمَا نَدْعُوهُ بِاسْمِهِ الَّذِى سَمَّاهُ بِهِ أَهْلُهُ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « إِنَّ اسْمِى مُحَمَّدٌ الَّذِى سَمَّانِى بِهِ أَهْلِى ».
“Aku berada di sisi Rasulullah saw, lalu tiba-tiba datanglah seorang pendeta Yahudi seraya berkata: “As Salamu Alaika Ya Muhammad.” Akupun mendorongnya hingga ia hamper jatuh. Iapun berkata: “Kenapa kau mendorongku?” Akupun menjawab: “Tidak bisakah kau ucapkan: “Wahai Rasulullah?!” (Jangan pakai namanya langsung). Pendeta Yahudi itupun berkata: “Kami memanggilnya dengan nama yang diberikan keluarganya. Lalu Nabi saw menyahut: “Sesunggunya nama yang diberikan keluargaku memang Muhammad.”…

Demikianlah yang dilakukan sahabat Nabi saw, saat mendengar ada orang yang memanggil Nabi saw dengan sebutan namanya, ia langsung mendorongnya tanda tidak suka, ia tidak peduli walaupun orang tersebut adalah orang Yahudi yang cenderung memusuhi Nabi saw, yang tidak akan memahami adab kepada baginda nabi saw. Nah bagaimanakah jika yang disaksikan sahabat ini adalah seorang muslim, mungkin bukan dorongan yang dilakukannya, bisa sesuatu yang lebih ekstrem lagi.

Di hadits ini juga dijelaskan ketawadhuan Nabi saw, beliau tanpa ingin memperpanjang masalah dengan sang pendeta, rela mengatakan bahwa memang namanya adalah Muhammad, dan satu hal yang harus menjadi catatan kita, ini dilakukan oleh Nabi saw untuk seorang Yahudi, hal ini bukan pembenaran terhadap bolehnya melakukan ini, Nabi saw tidak menyuruh Tsauban minta maaf dan tidak pernah menyalahkannya karena beliau merasa yang dilakukan Tsauban benar adanya.

Hadits lainnya yang menyebutkan orang yang memanggil Nabi dengan namanya, yang dilakukan oleh seorang muslim dapat dipastikan pelakunya adalah orang arab badui, yang tidak kenal etika dan bodoh, sehingga para sahabatpun memberikan toleransi kepada mereka.

WASIAT SAHABAT NABI SAW

Imam Thobrani meriwayatkan dari Imam Hasan Bashri, dari Qois bin Ashim Al Minqori, dia berkata:

قَدِمْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا رَآنِي سَمِعْتُهُ، يَقُولُ:”هَذَا سَيِّدُ أَهْلِ الْعَرَبِ

“Aku dating menemui Rasulullah saw, dan saat beliau melihatku beliau bersabda: “Ini adalah Sayyid (pimpinan) bangsa Arab…”.
Dalam riwayat lain:

هَذَا سَيِّدُ أَهْلِ الْوَبَرِ
“Ini adalah Sayyid (pimpinan) bangsa yang berpakaian kulit.”

Dalam kelanjutan hadits ini disebutkan:

فَلَمَّا حَضَرَتْ قَيْسًا الْوَفَاةُ، قَالَ: يَا بنيَّ خُذُوا عَنِّي، لا أَجِدُ أَنْصَحَ لَكُمْ مِنِّي: إِذَا أَنَا مُتُّ فَسَوِّدُوا كِبَارَكُمْ، وَلا تُسَوِّدُوا صِغَارَكُمْ فَيَسْتَسْفِهَكُمُ النَّاسُ فَيَهُونُوا عَلَيْكُمْ،
Saat kematian Qois akan tiba, ia berkata: “Wahai anakku, ambillah (nasihat) dariku, aku tidak menemukan orang yang lebih banyak bernasihat kepada kalian melebihi diriku. Apabila aku telah meninggal maka panggillah pembesar kalian dengan ucapan Sayyid (Tuan) dan janganlah kalian ucapkan Sayyid (tuan) kepada orang kecil dari kalian (yang tidak berpangkat dan istimewa) karena itu artinya meminta orang lain menghina kalian dan mereka akan menghinakan kalian….”

Hadits ini disebutkan oleh Imam Thobrani dalam Mu’jam Kabir no 15263 dari jalur Imam Ahmad bin Hanbal dan Ibnu Abil Ja’ad, Abu Ya’la dalam Al Mafarid no 106. Harits bin Usamah juga meriwayatkannya sebagaimana yang diriwayatkan Al Hafidz dalam Ithaful Khiyarah. Dalam Sanad Harits ada Daud bin Muhabbir, dia dhoif.

Riwayat Abu Ya’la dan Thobrani juga dhoif, dengan adanya dua sanad untuk riwayat ini maka hadits ini menjadi hasan. Menurut Imam Suyuti semua riwayat dhoif dari Imam Ahmad adalah dhoif yang mendekati hadits hasan.

Jelas sekali perintah yang ada dalam riwayat di atas, kita disuruh untuk meninggikan orang yang mulia dan memanggil mereka dengan ucapan Sayyid (Tuan). Dan kita tidak diperbolehkan memanggil orang-orang hina dengan ucapan tersebut, dalam hadits shahih ditegaskan:

إِذَا قَالَ الرَّجُلُ لِلْمُنَافِقِ يَا سَيِّدُ فَقَدْ أَغْضَبَ رَبَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى
“Apabila seseorang berkata kepada seorang munafik: “Wahai Sayyidi (Tuanku)!” maka dia telah membuat Allah murka.”

Dalam hadits shahih dari Buraidah:
لَا تَقُوْلُوْا لِلْمُنَافِقِ سَيِّدًا فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ سَيِّدًا فَقَدْ أَسْخَطْتُمْ رَبَّكُمْ عَزَّ وَجَلَّ
“Jangan kalian memanggil orang munafik sebagai Tuan, karena jika ia menjadi seorang Sayyid (Tua) maka kalian telah membuat murka tuhan kalian.” Shahih At Targhib no 2923.

Dua hadits ini memberi tahukan beberapa hal:

1. Boleh mengucapkan Sayyid kepada orang mulia

2. Haram mengucapkan Sayyid kepada orang munafik

3. Saat suatu penghormatan haram diberikan kepada orang munafik maka sebalikanya wajib memberikan penghormatan kepada orang mulia.

Jika menghormati orang munafik menyebabkan Allah murka, maka tidak menghormati orang yang mulia juga sama, karena inilah makna sebaliknya (mafhum Mukholafah) dari hadits tersebut. Wallahu a’lam. Oleh : al-fadhil ust noridho

Dengar penjelasan dari ustaz dari seberang ini berkenaan nama Nabi Muhammad SAW pernah digelar hanya dengan nama ‘AHMAD’

Wallahualam ..

Sumber Artikel: http://santri.net/aqidah-akhlak/akhlaq/cara-terbaik-memanggil-rasulullah-saw/
Sumber Youtube: Ustadz Lovers
Edited: GedebakViral

NotaKaki: Sekiranya betul Iqram Dinzly silap, tidak salah jika kita menegurnya. Kita tidak boleh terus menghukum atau melabel beliau sebagai artis sampah. Apa pun kita pulang kepada Al-Quran dan Hadith. Subhanallah !

 

Sumber : gedebakviral