Awas hati-hati, binatang transparan ini hidup di air minum anda mohon share agar ramai yang tahu tentang perkara ini

Apa yang ditampilkan dalam gambar di atas adalah Tranparent Eel Larva.
ini adalah hewan yang hidup di air yang beracun bagi manusia dan hewan berarah panas lainnya. Jadi berhati-hatilah sebelum anda meminum air.

Hati-hati jika Anda minum dari keran atau air PAM yang belum masak. Air yang hendak kita minum hendaknya di masak terlebih dahulu hingga mendidih untuk memusnakan semua oragnisme air yang tak terliaht oleh mata.

Jika anda haus disaat sedang berpergian atau diluar rumah, lebih baik anda membeli air minuman kemasan bersegel daripada anda membeli air es di pinggir jalan yang tidak diketahui apakah airnya sudah dimasak atau belum.

Informasi ini baru saja didapat dari postingan pengguna facebook bernama Gens Sharon
feminan.com

Sumber: penbirudotcomoffcail

MENYESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA… SETIAP HARI BAGI ANAK MAIN GADGET, SEHINGGALAH ANAK BERUMUR 4TAHUN, AKHIRNYA…

Bermula pada usia 10 bulan hingga 4 tahun, gadget merupakan barang yang tidak dapat dipisahkan dari kehidupan sehariannya.

Ibunya pun senang, kerana tidak perlu membelikan barang mainan yang tentu akan menjadi kerja seharian untuk mengemasnya.

Akan tetapi ketika umur anaknya berusia 2 tahun, ibunya mula melihat tanda-tanda yang tidak normal pada anaknya.

1.Kaku dengan persekitaran
2.Tidak pandai berkawan
3.Tidak pandai bermain barangan mainan kanak-kanak normal
4.Kurangnya respon bercakap

Kelainan yang paling di takuti oleh ibunya adalah, anaknya yang kurang perkataan ketika bercakap (seperti bisu) hingga berumur 3 tahun.

Khawatir dengan perkembangan anaknya yang semakin teruk dia kemudian membawanya berjumpa doktor pakar.
Doktor Sahkan punca anaknya kurang bercakap kerana orang tua dan anggota keluarga yang lainnya kurang berkomunikasi dengan Shafraan membuatkan anaknya tidak menggenal perkataan ketika bercakap.

Tentu. gadget lah penyebabnya, semenjak dari pada itu, si ibu mulai kurangkan penggunaan gadjet di rumah, katanya Shafraan akan mengamuk dan menangis sambil membaling semua barang-barang yang berada dekat dengannya, dia susah makan, susah tidur.

Naluri seorang ibu mana mampu melihat anaknya menangis, dia tewas dan akhirnya memberikan Gadjed semula pada anaknya.

Hampir setahun berlalu anaknya yang kini berusia 4 tahun di masukkan kehospital kerana mengalami kondisi Speech delay.

Menurut doktor Shafraan sekarang dalam kondisi Speech delay atau keterlambatan bercakap yang kini berusia 4 tahun 2 bulan.

Speech delay adalah bahasa yang di gunakan berkait masalah terlambatnya perkembangan otak dan bahasa pada anak.

Menurut penelitian hanya 5 peratus kanak-kanak yang mengalami masalah ini, sebabnya adalah kurangnya perkomunikasian antara keluarga serta anak yang selalu berkurung di dalam rumah dan kurang memiliki hubungan dengan dunia luar.

Kenyataan doktor itu bagaikan petir yang menyambar, baru saya sedar saya lah punca” Shafraan jadi begini sebab saya, Saya tidak mahu di ganggu dengan suara tangisan, rengekannya, Saya tidak mahu melihat rumah bersepah kerana mainannya. Saya tidak mahu susah dan tidak mahu penat menjaganya itulah kesalahan yang baru saya sedari, kata ibu beranak satu itu.

Katanya setelah berbincang dengan suami, mereka sepakat untuk membawa Shafraan mengikuti Terapi Wicara yang di anjurkan doktor dimana kesembuhannya tidak dapat di pastikan akan tetapi bila trapi dilakukan dengan rutin dan di tambah latihan di dalam rumah, kesembuhan untuk Shafraan sangat tinggi.

Berapa tahun lamanya pun saya tidak kisah, kalaulah waktu boleh di putar kembali, tentu saya akan lebih banyak mengahabiskan masa mengajarnya bercakap dan bermain. katanya.

Bagaimanapun update terkini Ibu Shafraan selepas 5 bulan mengatakan bahwa anaknya itu sudah mulai bermain permainan kanak-kanak seperti kereta mainan, menconteng buku dan dinding, manakala percakapannya ada di antara yang sudah mula jelas namun belum semua.

Alhamdulillha kini anak saya sudah menunjukkan tanda-tanda perkembangan yang baik, mohon doanya semoga Shafraan segera sembuh, tulisnya

VIRAL.. LELAKI MENGAKU DIRINYA ALIEN, UGUT AKAN MUSNAHKAN BUMI JIKA DISAMAN..

ZHEJIANG, CHINA: Seorang lelaki yang ditahan polis kerana melakukan kesalahan jalan raya telah menarik perhatian orang ramai melalui penyebaran video apabila dia dikatakan menggunakan alasan tidak masuk akal untuk mengelakkan dirinya disaman.

Lelaki tersebut telah ditahan oleh pihak polis kerana mempunyai 27 kesalahan lalu lintas yang belum dijelaskan.

Bagaimanapun lelaki berkenaan telah mengugut pihak polis dengan memberitahu yang dia adalah makhluk asing dan mengancam akan menghancurkan bumi sekiranya dia disaman.

Kejadian berkenaan telah dirakam oleh anggota polis dan menjadi viral di laman internet China.

“Anda mempunyai peraturan anda. Begitu juga kami di Bima Sakti ini. Saya dari kerabat diraja. Sekiranya anda melepaskan saya pergi, saya akan melupakan insiden ini.

“Tapi sekiranya anda bertegas juga, saya tidak akan teragak-agak menghancurkan bumi ini. Keluarga saya merupakan yang terbesar di galaksi ini dan tiada sesiapa pun yang berani mengganggu saya,” kata pemuda itu.

Beliau bagaimanapun tiak menyatakan dari galaksi Bima Sakti mana dia datang.

Apa yang melucukan pihak polis bertanya kepada lelaki berkenan kenapa tidak menaiki ‘pesawat’ sebaliknya hanya menggunakan kereta.

“Saya tidak terbang menggunakan pesawat, saya memandu FUA….erm.. maksud saya UFO,” jelas lelaki tersebut.

SEDIH!!! Bayi 8 Bulan Menangis Hingga Akhirnya Meninggal dunia… Apa Yang ditemui Ibunya Memang Mengejutkan!!

Kejadian yang tidak disangka-sangka ini begitu menyedihkan ibu bapanya. Sebelum kejadian tersebut berlaku, bayi yang periang itu sedang dijaga oleh ibu dan neneknya.

Walaup dijaga oleh mereka namun bayi ini masih juga dapat bergerak untuk mengambil barang yang bukan alat permainannya.

Bayi 8 Bulan bernama Rhea Jane itu maut selepas didapati menelan penutup botol air.

Seperti dilaporkan oleh viral4real, mungkin kejadian tersebut dapat dijadikan pengajaran berguna kepada setiap ibu bapa

Memang, bayi sebaya itu memang suka sekali memasukkan segala sesuatu ke dalam mulutnya.

Maka sudah sewajibnya orang tua harus berhati-hati pada sang buah hati agar kejadian yang malang ini tidak berlaku kepada anak merek seperti yang terjadi oleh Rhea Jane.

Akibat dari benda yang ditelannya itu, Rhea kesukaran bernafas.

Kejadian itu bermula ketika neneknya sedang mencari cucunya itu. Sementara, ibunya sedang nyenyak tidur.

Rhea diletakkan di dalam kereta sorong dan neneknya beranggapan bayi tersebut tidak akan dapat mencapai barangan.

Tapi siapa sangka, Rhea masih boleh mengambil tutup botol air mineral bersaiz satu liter. Padahal, ketika itu neneknya tidak melihat ada benda itu di sekitar Rhea tidur.

 

Ketika mendengar Rhea menangis, ibu dan nenek ini terus menghampirinya. Mereka melihat Rhea meronta sambil menangis kuat. Mereka menyedari bahawa ada sesuatu di dalam mulutnya.

Pada masa itu, ibu Rhea berjaya mengeluarkan tutup botol minuman tersebut dari dalam mulutnya. Tapi sayang sekali, segalanya sudah terlambat.

Rhea akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir. Dia meninggal dunia kerana kekurangan oksigen.

Ramai netizen yang memberikan doa dan simpati pada ibunya.

Tidak kurang juga ada netizen yang memberi komen supaya ibu bapa harus lebih berhati-hati dalam mengawasi anak-anak mereka.

Lebih-lebih lagi jauhkan bayi dari barang-barang yang boleh berisiko membuat anaknya di dalam bahaya. Menurut ibunya, Rhea merupakan bayi yang ceria dan cergas.

Selain membuat orang tua senang, Rhea juga seringkali membuat saudara dan sanak keluarga menjadi terhibur dengan tingkah lakunya.

 

MAKNA TAHI LALAT YANG ADA PADA TUBUH BADAN KITA YANG ADA DEKAT MUKA TU MEMANG BERUNTUNG SANGATT…

Tahi Lalat di Ujung Mata Kanan/Kiri = Dapat Dipercaya tapi Pendiam
Tahi Lalat di Pangkal Hidung = Pandai dan Baik Hati
Tahi Lalat di Alis Kanan = Suka Menolong
Tahi Lalat di Alis Kiri = Dicintai Banyak Orang
Tahi Lalat di Hidung = Banyak Rezeki
Tahi Lalat di Hidung Bawah = Pandai Bicara, Banyak rezeki
Tahi Lalat di Bibir Atas = Cerdas, Banyak Rezeki
Tahi Lalat di Bibir Bawah = Baik Hati
Tahi Lalat di Pipi Kanan/Kiri = Dermawan
Tahi Lalat di Pipi Tengah = Disukai
Tahi Lalat di Ujung Mulut = Pandai Bicara
Tahi Lalat di Dagu = Pandai Bicara dan Jujur
Tahi Lalat di Telinga Kanan = Keras dan Gampang Emosi
Tahi Lalat di Telinga Kiri = Pintar dan Jujur
Tahi Lalat di Leher Bagian Depan = Bijaksana
Tahi Lalat di Leher Bagian Belakang = Kecil Hati, mudah Putus asa
Tahi Lalat di Bahu Kanan = Pendiriannya Teguh
Tahi Lalat di Bahu Kiri = Pikirannya Selalu Ruwet
Tahi Lalat di Buah Dada Kanan/Kiri = Nafsunya Besar
Tahi Lalat di Antara Buah Dada = Baik Hati
Tahi Lalat di Punggung = Dapat di Percaya
Tahi Lalat di tengah Perut (sekitar Pusar) = Dapat di Percaya
Tahi Lalat di Pinggang = Jujur dan Tabah
Tahi Lalat di Pantat = Sering Menderita
Tahi Lalat di Pangkal Paha = Tangkas dan Banyak Rezeki
Tahi Lalat di Daerah Kemaluan = Nafsu Besar
Tahi Lalat di Lutut Depan = Kuat Berjalan
Tahi Lalat di Lutut Sebelah Dalam (Lipatan/belakang lutut) = Hatinya Tidak Tetap
Tahi Lalat di Betis = Dapat di Percaya
Tahi Lalat di Tulang Kaki Kanan (Tulang Kering) = Pemboros
Tahi Lalat di Tulang Kaki Kiri = Pemberani
Tahi Lalat di Pergelangan Kaki = Kuat Berjalan
Tahi Lalat di Tumit = Tidak dapat di Percaya
Tahi Lalat di Jari-Jari Kaki = Suka Bekerja
Tahi Lalat di Lengan Kanan/Kiri = Suka Bekerja
Tahi Lalat di Telapak Kaki = Baik Hati
Tahi Lalat di Telapak Tangan Kanan = Pandai Menyimpan Harta
Tahi Lalat di Telapak Tangan Kiri = Pemboros
Tahi Lalat di Telapak Belakang = Kuat Kaya
Tahi Lalat di Ujung Siku = Baik Hati
Tahi lalat di Siku Bagian dalam = Selalu Tabah
Tahi Lalat di jari-jari Tangan = Banyak Rezeki
Tahi Lalat di Pergelangan Tangan = Pemboros
Tahi Lalat di Ubun Ubun = Tamak akan harta benda, Jahat, dan Jahil
Tahi Lalat di Unyeng Unyeng (Puser di kepala)= Pendiam tapi Banyak Akal dan Cerdas
Tahi Lalat di Kepala Bagian Belakang = Dapat di Percaya, Pemberani, dan Sabar
Tahi Lalat di Kepala Sebelah Kiri = Wataknya Buruk
Tahi Lalat di Dahi Kanan atau Kiri = Kepribadiannya Jelek
Tahi Lalat di Tengah- Tengah Dahi (Jidat) = Pandai dan Baik Hati
Tahi Lalat di Pelipis Kanan/Kiri = Banyak Rezeki

Segenggam duit syiling pernah menjadi bantuan saat akhir Jep ketika kelaparan sewaktu sebelum menjadi artis

Segenggam duit syiling pernah menjadi bantuan saat akhir Jep ketika kelaparan sewaktu sebelum menjadi artis..Susah perit kehidupan hanya ALLAH sahaja yang tahu..Jep KONGSI Kisah Kehidupan sebelum menjadi artis yang ramai orang TIDAk TAHU

 

Menurut Jep, dia dan dua teman serumahnya yang juga merangkap anggota bersekutu kumpulan Sepah terpaksa mengikat perut demi menyara kehidupan pada awal waktu menjadi artis.
Segenggam duit syiling pernah menjadi bantuan saat akhir Jep ketika kelaparan sewaktu mula-mula melangkah masuk ke dalam arena seni lima tahun lalu.

Lawak hambar bersama dua anggota kumpulan Sepah ketika itu iaitu Shuib dan Mamat pula penawar paling mujarab mengubat rasa putus asa bergelar penghibur.
“Saya pernah hampir berputus asa, hati ini mahu saja pulang semula ke kampung di Kulai, Johor. Bagaimanapun, saya bangkit dan membulatkan tekad serta yakin bahawa Allah sentiasa ada bersama dan tiada perkara yang mustahil dilakukan dalam hidup,” kata Jep.

Dia yang ditemui wartawan kosmo sewaktu mencuri sedikit masanya yang sibuk dengan sesi rakaman program popular Karoot Komedia X musim kedua di Dewan Sri Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur kemudian melanjutkan cerita.

“Ketika mula-mula bergelar artis kami tiada mentor untuk membuat rujukan atau meminta pertolongan. Sejujurnya kami terumbang-ambing dan pernah suatu ketika kami bertiga mengumpulkan saki-baki duit syiling yang ada untuk membeli nasi selepas seharian berlapar.

“Alhamdulillah, proses itu perlahan-lahan mendidik saya dan saya selesa dengan kedudukan sekarang. Saya tidak perlu terbang terlalu tinggi kerana takut terlupa cara mahu turun.”

Tambah Jep lagi, realitinya, permulaan Jep sebagai pelawak bertitik-tolak daripada rasa tercabar dengan teman-teman sekerja ketika bertugas sebagai krew di bahagian bagasi penerbangan tambang murah ketika awal usia 25 tahun.

“Takdir mungkin mengubah angin hidup saya. Saya tidak pernah terfikir atau memilih kerjaya sebagai pelawak, tapi jalan hidup saya berlaku secara kebetulan.
“Saya mahu jadi pemain bola sepak sebenarnya selepas tamat sekolah, tapi apabila gagal menyarung jersi pemain kebangsaan dan sasaran saya tidak tercapai, saya kecewa!,” ceritanya.

Dia kemudian memulakan sebuah kehidupan di Kuala Lumpur dengan bekerja sebagai pencuci mesin.
“Kerjaya saya di Kuala Lumpur bermula sebagai pencuci mesin selama tiga tahun sejak berumur 18 tahun di NSTP (The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad). Kemudian saya berpindah ke syarikat penerbangan tambang murah selama tiga tahun sehingga saya dicabar oleh rakan-rakan untuk mencuba nasib dalam uji bakat Raja Lawak musim ketiga.

“Apabila ditawarkan menyertai Raja Lawak, saya dalam dilema sebenarnya. Keluarga tidak menentang, tapi ayah saya tidak menyokong,” ujar Jep menyusur kembali zon masa silamnya beberapa tahun ke belakang.
Berbicara mengenai keperitan sebagai pelawak kata juara Maharaja Lawak 2011 itu, dia berterima kasih kepada Astro Warna yang telah membekalkan platform khusus kepada pelawak yang sebelum ini hampir dipandang sepi.

Malah kata Jep, untuk berjaya dalam dunia pelawak, resipinya terletak intipati lawak setiap kali membuat persembahan.
“Pelawak boleh kekal lama asalkan lawak yang dibuat bukan pada fizikal semata-mata tapi juga dengan perkataan yang mengandungi unsur-unsur nasihat.
“Pengetahuan mengikut peredaran zaman adalah perlu dan kepelbagaian harus ada untuk melawak,” kongsi

 

KEJAM, ANAK KUCING DIWARNAKAN SEBELUM DICAMPAK PADA ANJING (4 GAMBAR)

ALAHAI… ada juga manusia sanggup bertindak kejam sebegini mewarnakan haiwan comel dengan pen dakwat kekal.

Dua ekor anak kucing berusia empat minggu yang diwarnakan dengan pen dakwat kekal ini pula bukan mangsa prank semata-mata, tetapi sebenarnya ditandakan untuk menyertai satu sukan ganas.

Menurut salah seorang kakitangan Bradford Cat Watch Rescue Kittens (BCWRK), kod warna pada anak kucing tersebut adalah sebahagian daripada aktiviti sukan yang tidak bertamadun, di mana haiwan comel itu akan dicampakkan ke arah sekumpulan anjing.

 

Warna-warna pada badan anak kucing itu ditanda untuk memudahkan penonton membuat pertaruhan ke atas haiwan yang mereka pilih dalam menentukan yang mana akan dibunuh anjing dahulu.

Menurut kakitangan BCWR Katie Lloyd, insiden kejam seumpama itu bukan pertama kali dilaporkan. Sekiranya anak kucing itu tidak diselamatkan, maka ia akan mati dalam masa satu atau dua jam.

Katie Lloyd bersama Smurf dan Shrek

Dua anak kucing malang diwarnakan dengan dakwat kekal yang berjaya diselamatkan itu diberi gelaran Shrek dan Smurf oleh kakitangan pusat haiwan. –

6 Barang Yang Tak Disangka Berguna Pada Hari Raya. Yang Last Tu Memang Betul!

Pejam celik pejam celik, dah nak dekat raya dah kan. Hati rasa macam tak sabar betul nak raya. Buat kerja pun mulalah dah tak fokus sebab asyik pikir nak balik kampung nak raya je. Betul tak? Hehe!

Perkara yang paling best kalau balik kampung masa raya ni adalah berkumpul dengan sanak saudara. Ada je benda kelakar atau idea gila yang akan keluar bila ramai-ramai tu. Yang paling seronok, makan ramai-ramai bila buka puasa. Berebut-rebut makanan. Fuh! Meriah betul!

Tapi, bila dah ramai-ramai tu, bukan makanan je berebut, macam-macam benda lagi anda akan berebut. Masa ni lah baru rasa macam ”Eh..kenapa aku tak bawak siap-siap dari rumah. Kan dah menyesal!”.

Nak tahu apa barang yang kita tak sangka berguna pada hari raya ni? Jom baca ni…

1.MULTIPLE USB/EXTENSION

Haa..jangan tak tahu. Bila dah berkumpul ramai-ramai tu, segala benda jadi tak cukup. LOL! Lepas dah seharian selfie raya tu, mestilah nak charge handphone masing-masing kan.

Masa ni lah multiple usb/ extension diperlukan sangat-sangat! So, anda kalau balik kampung, bawalah extra plug sendiri ya!

2. PETI PERTOLONGAN CEMAS

Sebenarnya bukan masa raya sahaja peti pertolongan cemas ni penting, benda ni memang wajib ada di rumah setiap masa okay!

Yela, masa raya ni dah tentu busy nak layan tetamu dan nak siapkan makanan untuk tetamu. So, segala benda kalau boleh kita nak siapkan laju-laju. Siapa sangka, time tengah potong nasi impit atau lemang, tiba-tiba terhiris jari anda pulak. Ouch!

Hati-hati pegang pisau tu!

3. MONOPOD/SELFIE STICK

Tak lengkap rasanya raya kalau tak bergambar satu keluarga kan? Mulalah keluar aksi-aksi pelik kalau dah ramai-ramai tu. HAHA!

Kalau boleh, semua orang nak masuk dalam gambar. Rugilah kalau takde muka anda yang cantik tu kan. Haa..masa ni lah selfie stick sangat diperlukan.

Barulah sempurna gambar raya anda sekeluarga!

4. PIN TUDUNG EXTRA

Kaum wanita setuju tak kalau admin cakap pin tudung merupakan benda yang sangat berguna time raya?

Yelah, perempuan ni boleh kata benda yang paling wajib hilang tiap-tiap hari adalah pin tudung! Beli lah berapa guni sekali pun, confirm hilang punya. LOL!

Bila raya, mestilah kita nak cantik-cantik kan. Tudung pun mestilah kena on point! So, wajib ada extra pin tudung. Lepas tu pulak, mesti ada antara cousins or makcik anda yang alami perkara yang sama.

So, anda yang ada pin tudung extra tu lah jadi penyelamat. To the rescue!

5. BEKAS MAKANAN

Masa raya ni lah kita nak ziarah dan eratkan silaturrrahim dengan ahli keluarga terdekat kan.

Seronoknya pergi beraya ramai-ramai satu family. Yang lagi best, adalah makan time! Masa raya ni, boleh kata semua rumah akan hidangkan makanan yang istimewa dan meriah.

Bila family datang beraya kat rumah anda tu, mestilah anda nak bagi mereka bawa balik sesuatu kan. Selain bagi duit raya, bolehlah bagi mereka bawa balik sekali juadah raya. Bersedekah tu kan amalan mulia!

Haa..masa ni lah anda akan perlukan bekas makanan. Tapi jangan guna tupperware mak anda tau. Mengamuk pulak nanti! Haha!

6. YAKULT! SETIAP RUMAH HARUS ADA YAKULT!

Tak lengkap rasanya hari raya tanpa pelbagai juadah yang enak dan menyelerakan.

Rendang, lemang, ketupat, sate, lontong, sup tulang, laksa, mi kari, kuah kacang, kuih raya, dan banyak lagi juadah raya wajib ada di setiap rumah. Senang cerita sampai tak muat meja lah!

Bila dah banyak makanan macam tu, takkan nak tengok saja kan. Apa lagi, bedal la! Bukan selalu. Haha!

Haa..lepas tu, mulalah perut meragam. Sakit perut lah, ciri birit lah. Spoil betul. Yelah, dah sumbat macam-macam kan. Masa ni, Yakult lah penyelamat anda!

Yakult adalah minuman kesihatan yang mengandungi probiotik tinggi dapat membantu menentang bakteria jahat di dalam usus, sekaligus dapat mengurangkan toksin yang berbahaya di dalam badan kita.

Selain itu, Yakult juga berpotensi untuk melindungi perut anda daripada keracunan makanan dan cirit birit berpunca daripada bakteria jahat tadi dan meningkatkan sistem imunisasi badan anda. Hebat kan Yakult!

Sebab tulah kami sarankan, setiap rumah wajib ada Yakult. Takdelah spoil mood anda nak beraya.

KEJAM!! Majikan pergi bercuti, pembantu rumah disuruh tidur di koridor

SINGAPURA – Tergamaknya majikan seorang pembantu rumah warga Filipina yang dipaksa tidur di koridor, sementara mereka sekeluarga pergi bercuti dan tidak membenarkannya tinggal di dalam rumah.

Seorang individu yang bersimpati dengan nasib rakan sejawatnya itu, Ashley Camaro Baccay, kemudian merakam gambar keadaan pembantu rumah terbabit dan muat naik di laman Facebook ‘Filipinos in Singapore’.

‘Saya kasihan dengan jiran saya di kondominium Makena ini. Majikannya pergi bercuti dan tidak membenarkan pembantu rumahnya tinggal di dalam rumah.

“Majikan mengarahkan pembantu rumahnya tinggal di tempat yang lain secara percuma asalkan mereka tidak perlu membayar kos penginapannya. Malah majikannya turut memberi sedikit makanan. Dia langsung tak ada bilik sendiri,” tulisnya.

Menurut Ashley, disebabkan kes-kes seperti ini yang menyebabkan ramai pembantu rumah merasa tekanan yang melampau.

“Majikan yang jahat dan tidak berhati perut serta tidak prihatin menjadi punca mengapa ramai pekerja asing di negara ini mengambil keputusan untuk bunuh diri,” tulisnya.