Kisah Lucu Doktor Melayan Karenah Kaki MC, Taktik No #5 Paling Digemari…

Hari ini saja saya nak menulis mengenai M.C (Medical Sickness Certificate). Selalunya jarang doktor menulis mengenai MC kerana ia ibarat membuka pekung pesakit pula. Tapi saya berpendapat, kalau tak dikongsi, macam mana orang nak tahu, betul tak?

 

MC adalah sebuah topik yang agak sensitif, kerana ianya melibatkan expectation. Maklumlah, selalunya orang datang ke klinik berjumpa doktor, dia dah set dalam kepala siap-siap

“Aku datang hari ini berhajatkan MC”.

Maklumlah, dalam banyak-banyak ubat yang ada, inilah ubat yang paling mujarab. Bebas bahan kimia. Dengan ubat ini, hilang segala sakit kepala, sakit perut, sakit belakang, sakit-sakit badan dan pelbagai jenis sakit lagi.

Biar lah berkhilaf berbeza pendapat bab vaksin, bab bersalin homebirth, bab aurat pesakit, bab halal haram, bab mitos etc…tapi insyaallah setakat ni tak ada lagi org berani nak persoalkan bab MC.

Justeru bila doktor tak bagi, maka pesakit ini rasa kecewa. Rasa dikhianati. Rasa membuang masa datang berjumpa doktor. Segala sakit tadi, hilang berubah menjadi sakit hati. Rasa penyakitnya ini tak akan sembuh, sampai sanggup ke klinik lain untuk dapatkan ubat mujarab ini.

Kerana itu sesama doktor, ada istilah “MC Seeker”. Betul, istilah sebegini tidak berapa elok digunakan, kerana secara tidak langsung ia menggambarkan sikap doktor yang suka melabel pesakit. Namun, its there for a reason. Sebab it’s a cliche.

MC-Seeker adalah individu yang sebenarnya pada hemat kita (doktor) setelah diperiksa, kesihatannya memuaskan dan layak untuk bekerja, tetapi tetap mahukan MC.

Jom kita tengok sikit beberapa jenis MC-Seeker;

1. “Macam-macam ada”.

Kita doktor, bila kita bertanyakan pesakit, soalan-soalan yang kita tanyakan seringkali berangkai atau berkaitan. Tujuannya adalah untuk kita explore sejarah pesakit, sekaligus dikaitkan dengan diagnosis tertentu.

Kadang2, kita guna cara ini untuk mengenalpasti MC-Seeker.

“Doktor, saya datang ini sebab sakit kepala.” sambil muka berkerut-kerut.

“Cirit birit, ada?” – ada, doktor.
“Kencing lawas tak?” – lawas, doktor.
“Kentut ada masalah?” – kadang-kadang ada, doktor.
“tangan ada rasa macam lenguh-lenguh?” – ada, doktor.
“telinga ada rasa macam gatal-gatal?” – aah, ada, doktor.

Biasanya MC seeker ini, dia akan mengatakan ya kepada majoriti soalan bagi menggambarkan keseriusan penyakit.

Soalan-soalan yang ditanyakan ni sebenarnya jarang berkaitan dengan sakit kepala pun. Tapi sengaja kita tanya, hendak tahu apa respons pesakit. Selain ia boleh membantu kita dalam diagnosis, dalam masa yang sama, kalau asyik tidak logik sahaja jawapannya ia turut membantu kita mengenalpasti MC-Seeker.

2. “Tak Mahu Prosedur”

Selalunya MC-Seeker ini, bila datang dengan hajat tersendiri “aku datang nak ambil MC”, automatik dia beranggapan nak setel cepat-cepat. Dia akan menolak prosedur dan memberikan pelbagai alasan.

Sebagai contoh,

“Doktor, saya datang ini sebab batuk kuat, sampai berdarah kahak!”
“Kalau gitu saya kena minta untuk ambil sampel darah, buat xray, dan ambil sampel kahak.”
“Eh xpelah doktor, saya datang nak ambil ubat je. Oh ye, MC jugak ye doctor.”

3. “Bawak bodyguard”

Fuhhh…yang jenis ni antara yang paling mencabar. Kebanyakan kes nak minta MC, selalunya datang sorang. Sebab dia tahu kat luar klinik, dia sihat je. Segan nak berlakon depan doktor.

Tapi ada yang jenis berpakat, datang berteman. Tak kira lah bawak girlfriend/boyfriend ke. Ada yang siap bawak mak sekali (biasanya kes mak yang suruh mintak MC sebab nak minta anak drive pegi somewhere).

Jenis yang bawak bodyguard ni yang selalu payah sket. Sebab bila kita kata “sakit encik/puan ni tak perlukan MC,” yang bodyguard ni akan tiba-tiba berubah jadi lawyer pesakit.

“Punya tak larat dia kat rumah, doktor kata tak boleh MC?”
“Habis macam mana dia nak pegi kerja?”
“Bulan lepas saya bawak anak saya seorang lagi, boleh ja dapat MC?”

4. “Bos suruh mintak”

MC Seeker jenis ni selalu meletakkan doktor dalam keadaan serba salah.

“Tapi saya memang tak datang kerja hari ini. Bila bagitahu supervisor, supervisor suruh minta MC!”

Selalunya saya malas nak bertekak dengan pesakit, saya akan jawab secara jujur sahaja – “Kalau begitu, minta lah MC dari supervisor awak.”

Kita kena faham, dalam mana-mana perkhidmatan sama ada awam atau swasta, soal cuti adalah antara pekerja dan majikan semata-mata. TIDAK melibatkan doktor.

Anda sepatutnya dapatkan pengesahan doktor (MC) dahulu, baru berbincang dengan majikan. Ini kerana, hak memberi cuti tetap terletak kepada majikan. Kalau doktor mengesahkan anda sihat, tapi anda sudah “tercuti” pada hari tersebut, anda kena lah bincang dengan majikan. Doktor hanya boleh berikan time slip.

Cuti ini bukan MC sahaja. Cuti rehat, cuti kecemasan, cuti tanpa rekod pun ada. Kalau anda datang klinik pada malam hari, minta MC tapi doktor tak bagi, terpaksa lah tukar cuti anda jadi cuti tanpa rekod/gaji. Anda tak boleh lah nak desak doktor bagi MC juga atas alasan “taknak cuti kena potong”.

Doktor beri MC atas faktor kesihatan pesakit. Bukannya faktor berapa baki cuti rehat anda.

5. “Pelakon terhebat.”

Sesetengah klinik, dilengkapi dengan CCTV yang mana doktor didalamnya boleh melihat gerak geri pesakit di ruangan menunggu melalui komputer.

Pesakit jenis ini, seringkali menggayakan aksi exaggerated (berlebihan). Contohnya di ruangan menunggu rileks sahaja senyum2 sambil melihat phone, berbual dengan teman (bodyguard).

Tapi apabila tiba giliran untuk memasuki bilik doktor,

Batuknya mengalahkan orang asthma. Gaya berjalan serta merta menjadi terhincut. Tangan yang tadinya memegang henset, kini beralih memegang perut yang sedang memulas.

Kadang2 doktor tak tengok pun. Tapi doktor ada spy. “Patient yang doktor bagi MC tadi tu, happy je keluar dari bilik doktor. Terus menuju ke parking, tak singgah farmasi pun.” ujar misi check BP yang duduk kat luar klinik. Dah selalu dah doktor kena tipu macam tu.

***

Perkongsian sebegini hanyalah sekadar untuk pengetahuan am sahaja, jangan lah ambil serius sangat. Bagi kes-kes yang betul-betul tak sihat, doktor tiada masalah mengeluarkan MC. Bahkan doktor sendiri akan offer MC jika beliau dapati kesihatan pesakit tersebut boleh membahayakan pesakit ketika bertugas.

Contohnya, kes pneumonia yang pernah saya jumpa.

“Cikgu betul ni, tak mahu MC? Demam tinggi tu, 39 darjah celsius. Batuk pun sampai tak ada suara, macam mana nak mengajar?”

“Takpe doktor, saya banyak nak setelkan kerja, nak key-in markah, siapkan laporan. Lagipun dua tiga hari ini ada mesyuarat, tak boleh cari orang ganti!”

“Eh jangan macam tu, cikgu. Saya bagi cikgu MC tiga hari, untuk cikgu makan antibiotik dan rehat secukupnya bagi sembuh dulu. Jangan tambah rungsing fikir pasal kerja, kelas dan sebagainya!”

***

Ingat, urusan cuti (termasuklah MC) adalah hak majikan. Doktor hanya memberikan saranan dan pendapat perubatan, tetapi jika majikan tetap meminta anda bekerja, anda perlu berurusan dengan majikan.

Untuk pengetahuan, ini yang selalu berlaku kepada kami di bahagian kesihatan atau para doktor sekalipun. Kalau ikut logik, kami lah golongan yang paling banyak MC sebab kami tahu macam mana nak dapatkan MC, bahkan senang nak “kawtim” sesama rakan.

Hakikatnya, tidak. Doktor dan staf kesihatan lain, seringkali walaupun dengan MC, tetap diminta datang bertugas khasnya seperti tujuan oncall. Ini kerana, kelulusan cuti tetap tertakluk kepada kepentingan perkhidmatan, atas penilaian ketua jabatan/majikan.

Sumber: ohmymedia.cc

Dia mungkin memiliki badan yang berotot, tetapi anda pasti akan terkejut melihat wajah sebenarnya..

Seorang gadis mesti melakukan apa yang perlu dilakukan oleh seorang gadis! Wanita muda ini dilihat cukup sempurna kerana memiliki semuanya! Dia begitu cantik seperti anak patung, namun kuat seperti singa betina.

Julia Vins yang berasal dari Engels, Rusia ini kelihatan sangat menawan, dengan mata yang cantik, kulitnya yang halus dan wajah yang rapuh seperti porselin.

 

Tetapi jangan tertipu dengan penampilan dan perwatakannya yang lemah lembut  kerana dia mempunyai tubuh yang kuat seperti singa betina.

Julia boleh melakukan angkatan seberat 400 pound. Dia mempunyai tiga rekod angkat berat dunia. Perkara ini telah menyebabkan dia menerima gelaran “Muscle Barbie.”

Gadis cantik berusia 18 tahun ini juga mempunyai lebih 23,000 pengikut di Instagram kerana penampilannya yang luar biasa.

sumber : erabaru

 

(Video)Azab ALLAH Untuk ARIEL SHARON Bekas Perdana Menteri ISRAEL Sebelum Nyawa Direntap Malaikat Maut! NETANYAHU Azab Yang Sama Menanti Mu!!!

Ariel Sharon Diazab Sebelum Nyawa Direntap Malaikat Maut!

Written by: Shodiq Ramadhan
Menderita sebelum malaikat maut menjemput. Hal itu kini dirasakan oleh seorang musuh Islam kelas kakap, mantan Perdana Menteri Israel Ariel Sharon. Setelah dikabarkan pulang dari rumah sakit dan tergeletak dalam keadaan koma selama hampir lima tahun, penjagal umat Islam dibawa kembali ke rumah sakit, Sabtu (13/11) larut malam. Demikian isi laporan salah satu stesen radio di negeri itu. Sharon dibawa kembali ke rumah sakit setelah dibawa pulang ke rumahnya di Sycamore Farm, Israel selatan, untuk masa percobaan selama 48 jam untuk dilihat apakah ia dapat dirawat di rumah untuk selanjutnya.

Video :

 

Sharon yang saat ini usianya memasuki 82 tahun dirawat di Hospital Syaiba tak jauh dari kota Tel Aviv. Ia diberitakan terbaring dalam keadaan kedua mata terus terbuka, para perawat yang menjaganya kemudian menempatkan Sharon di depan televisi yang menayangkan film-film pemandangan alam, aneka hewan, terutama ternak sapi. Salah satu dari anggota keluarganya kerap membacakan surat kabar harian disampingnya dan mengabarkan perkembangan ternak sapi yang ia miliki di daerah Selatan Israel. Disamping itu, ia juga dibacakan beberapa buku dan diperdengarkan musik-musik klasik.

Diceritakan pula, oleh seorang laki-laki khusus yang ditugaskan mencukur jenggotnya, Sharon sering meminta dicukur janggutnya dengan isyarat menggerak-gerakkan jari. Dokter-dokter yang merawat Sharon memberikan keterangan, kesehatan Sharon dengan keadaannya yang terbaring di atas ranjang rumah sakit bertahun-tahun, kemungkinan besar dirinya masih hidup karana denyut jantung dan tekanan darahnya hingga kini masih berjalan normal. Sama seperti keadaan awal kali pertama dirinya masuk rumah sakit pada lima tahun lalu.

Ketika ditanya lebih lanjut sampai kapan keadaan Sharon akan terus menerus seperti ini, Solomo Segev, dokter senior yang merawatnya mengatakan, “Kalau dikaji dari usia rata-rata di keluarga Sharon, ibu dan neneknya mati di atas usia 90 tahun”. Solomo pun kemudian memperkirakan Sharon akan tetap dengan keadaannya seperti ini hingga lewat usianya di atas 90 tahun. Artinya, azab Allah di dunia kepada penjagal umat Islam ini masih lama. Pada 4 Januari 2006, perdana menteri Israel itu menderita stroke berat dan mengalami koma. Ia tak pernah sadarkan diri, sehingga menimbulkan kevakuman politik. Ia menjawat sebagai Perdana Menteri Israel dari 7 Maret 2001 hingga 14 April 2006. Kekuasaannya sebagai perdana menteri kemudian digantikan oleh Perdana Menteri (sementara) Ehud Olmert karena ia terkena serangan stroke pada Januari 2006. Sharon yang lahir 27 Februari 1928 juga pernah menjadi pemimpin Likud, partai terbesar dalam koalisi pemerintah di parlemen Israel, Knesset. Ia mengundurkan diri dari partai tersebut pada 21 November 2005, dan mendirikan partai baru yang bernama Kadima.

Selama tiga puluh tahun Sharon berdinas sebagai anggota Angkatan Bersenjata Israel. Pangkat tertingginya adalah Mayor Jenderal. Ia menjadi terkenal di Israel karena keterlibatannya dalam Perang Enam Hari pada tahun 1967 dan Perang Yom Kippur pada tahun 1973. Ariel Sharon juga bertanggung jawab atas tragedi pembantaian Qibya pada 13 Oktober 1953. Saat itu 96 orang Palestina tewas oleh Unit 101, yang dipimpinnya, dan pembantaian Sabra dan Shatila di Lebanon pada 1982. Antara 3.000 dan 3.500 orang terbunuh dalam peristiwa itu, sehingga ia dijuluki sebagai “Tukang Jagal dari Beirut”.

Mustafa Kemal Atatürk, pendiri Turki Modern adalah anak seorang pelacur yang bapaknya tentara yahudi di Turki.Masa akhir khayatnya, bertahun-tahun tubuhnya kepanasan luar biasa. Segala cara ditempuh sampai dibawa kapal ke tengah laut tetap tidak berhasil mendinginkan kepanasannya. Konon saat mau dikubur tanah Turki menolak jasadnya. Gak tahu kenapa akhirnya dia bisa dikubur di sana. Yg jelas hal ini dirahasiakan selama militer berkuasa di Turki. Yg berusaha membongkarnya didor! Toh akhirnya terbongkar juga. Naudzubillah mindzalik! Begitulah azab Allah untuk musuh2 Islam!

Ariel Sharon, 82 merupakan Perdana Menteri Israel dikatakan terlibat dengan penyembelihan masyarakat Islam Palestin di khemah pelarian Shabra dan Syatila. Kalau anda pernah menonton Majalah3 di TV3, peristiwa Shabra dan Syatila ini pernah direncanakan dan memang menyedihkan melihat tinggalan sejarah di Lubnan yang hampir mencapai 29 tahun. Kejadian Shabra dan Syatila berlaku pada 16 September 1982. Semua orang tahu, itu kerja Israel. Hingga sekarang pun kita tahu kerja Israel…tetapi tiada pun keadilan untuk penduduk Lubnan. Namun ALLAH itu Maha Adil. Ariel Sharon dibalas di dunia lagi atas dosa-dosanya. Sebelum Ariel koma, dia sering bermimpi ngeri. Dia bercerita bahawa dia melihat dirinya diikat dan dirantai dalam keadaan bogel dan diheret di atas sebuah kenderaan melalui jalan-jalan di Gaza. Seminggu sebelum dia koma, mimpinya lebih ngeri. Dia nampak dirinya dicampak ke dalam perigi yang dalam. Mimpi-mimpi tersebut akhirnya menyebabkan dia koma. Itu berlaku pada tahun 2006. Tahun 2009, Ariel Sharon masih koma dan stabil namun kebolehan kognitif lelaki itu sudah musnah akibat strok dan peluang sembuhnya rendah. Kini 2011, sudah 5 tahun Ariel Sharon koma. Keluarganya tetap mahu menggunakan mesin bantuan hidup untuk lelaki itu walaupun tiada tanda-tanda bahawa Ariel Sharon akan sembuh. Apakah yang dilalui oleh Ariel Sharon dalam masa 5 tahun koma ini? Hanya dia dan ALLAH sahaja yang tahu.

Gambar dan wajah terkini Ariel Sharon ni saya jumpa kat facebook, dia yang kini koma bagaikan mayat hidup. Ariel Sharon ialah Perdana Menteri Israel yang ke 11, telah banyak membuat kerosakan di bumi Palestine dan kekejaman kerana membunuh. Dia dikatakan telah koma sejak 5 tahun lalu dan kini umurnya 83 tahun. Hidupnya kini terseksa sebagaimana dia menyeksa dan berlaku kejam kepada rakyat Palestine dalam pembunuhan beramai di kem Sabra Shatilla tahun 82. Dia dimasukkan ke hospital pada tahun 2006 kerana stroke. Doktor melakukan pembedahan kerana Sharon mengalami pendarahan otak.Pembedahan dulu memakan masa hingga 7 jam untuk membuang darah di otaknya. Terkini, seorang jururawat telah merakamkan gambar terkini Ariel Sharon. Dulu badannya agak gempal dan kini hanya tinggal rangka, beratnya hanya 15 kg saja. Doktor yg merawatnya mengatakan Ariel Sharon akan terus koma sehingga 90 tahun. Dia dirawat di Hospital Hadassah di Jerussalem dan kemudian di Chaim Sherba Medical Center. Difahamkan Sharon telah dimasukkan ke bilik pembedahan untuk menyambung bahagian ususnya yg membusuk dan merebak ke seluruh bahagian lain. Beliau dah jadi umpama mumia firaun. Terpenjara dalam jasad yang sudah membusuk.

Kekejaman Ariel Sharon, dia pernah dilihat oleh saksi, seorang pengarah filem dokumentari yg sedang membuat liputan dan pengambaran di sana. Dia melihat Sharon pernah membunuh 2 kanak kanak warga Palestin dengan menembak dari jarak dekat (10 meter) di kem pelarian Sabra-Shatilla pada tahun 1982. Ketika itu Sahron menjadi Menteri Pertahanan Israel. Peristiwa pembunuhan dan penyembelihan beramai-ramai rakyat Palestin di kem pelarian Sabra-Shatilla pada tahun 1982 tak mungkin akan dilupakan dalam sejarah kemanusiaan. Semua itu dilakukan atas arahan Sharon yang kejam ketika menjadi menteri pertahanan masa tu.
Serangan selama 3 hari telah mengorbankan seramai 3,500 rakyat Palestin yang tidak berdosa.
Pada tahun 2001, Mahkamah Tinggi Belgium mahu membicarakan kes jenayah perang ke atas Ariel Sharon yang jugak berbangsa Belgium, tetapi Israel menuduh tindakan itu berbau politik. Apabila kes itu didiamkan seolah-olah kekejaman itu tidak berlaku langsung, kes itu lenyap begitu saja.

Di dunia lagi dah mendapat balasan dari Allah

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al Quran itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia yang menyaksikan segala sesuatu? (Fushshilat:53)

Kepada yang tidak tahu, Ariel Sharon telah jatuh koma pada 4 Januari 2006. Hidup lagikah dia atau telah lama mati? Belalang terus saja Google nama Ariel Sharon dan menemui jawapannya. Ya, rupanya di tahun 2011 ini Ariel Sharon masih hidup dan pada 27 Febuari 2011 yang lepas genaplah umurnya 83 tahun. Sedar tak sedar telah lima tahun Sharon berada dalam keadaan koma. Mungkinkah ini balasan Allah terhadap kekejaman Sharon yang selama ini begitu mendendami penduduk Palestin?

Allah tidak mencabut nyawanya tapi membiarkan Sharon berada di persimpangan diantara hidup dan mati. Mungkin ramai yang tidak tahu, sebenarnya sebelum Ariel Sharon jatuh koma, tidur malamnya sering diganggu oleh satu mimpi yang sama. Dalam mimpi itu Sharon telah bermimpi dia ditangkap oleh penduduk GAZA yang begitu marah dan dendam kepada Sharon ekoran tindakannya yang angkuh menyerang bumi Palestin. Didalam mimpi itu Sharon telah diseksa, dirantai tangan dan kakinya kemudian di arak sekeliling bandar GAZA dan di humban kedalam api.

Mimpi itu mengganggu Sharon saban malam hinggalah dia jatuh koma. Tiada siapa yang tahu akan derita Sharon menanggung mimpi-mimpi itu saban malam kecuali seorang iaitu setia usaha peribadi Sharon. Setia usahanyalah yang telah mendedahkan mimpi-mimpi Sharon itu kepada akhbar-akhbar di Israel pada tahun 2008. Akhbar-akhbar di Israel telah menyiarkan berita berkenaan, kemudia dipetik oleh media-media Asia Barat, seterusnya tersebar di internet. Ada yang kata di internet terdapat gambar Ariel Sharon terkini yang menunjukkan dia begitu kurus kering hanya tinggal kulit yang menyelaputi tulang badannya. Tapi Belalang tak pula jumpa gambar itu. Apakah azab yang sedang dideritai oleh Sharon? Hanya dia dan Allah yang mengetahui.

Sharon Pemimpin zalim!

1. bayangkan sharon mengambil seorang bayi daripada ibunya dan dilempar bayi itu ke dinding.

2. bayangkan seorang gadis berusia 10 tahun yang dirogol dengan kejam dan akhirnya matanya telah diambil.

3. bayangkan sekumpulan keluarga, disuruh beratur depan rumah, dan ditembak.

4. bayangkan wanita hamil, dirogol, dengan kaki terbuka luas, dan akhirnya perut wanita dihiris, meninggalkan perempuan ini ke dalam kematian berdarah bersama kandungannya.

Semua mangsa itu adalah umat Islam Palestin yg ditindas Ariel Sharon. lihatlah betapa zalimnya yahudi Ariel Sharon merupakan Perdana Menteri Israel dari 7 Mac 2001 hingga 14 April 2006. Sepanjang tempoh itu Ariel Sharon telah banyak merosakkan bumi Palestin. Banyak air mata yang telah mengalir kerana kezalimannya. Ramai pejuang yang telah terkorban kerana kekejamannya.

Anak-anak kecil Palestin perlu mengenal erti keganasan, peperangan kerana sikap binatang Ariel Sharon. Hari ini, Ariel Sharon bagaikan mayat hidup selepas 4 tahun koma. Sehinggakan media di seluruh dunia terutamanya media barat berasa malu untuk menerbitkan gambar-gambar keadaan Ariel Sharon yang ada pada hari ini. Tiada yang mustahil. Mungkin inilah yang harus “ditelan” oleh Ariel Sharon di atas ribuan nyawa dan kezaliman yang dilakukan selama ini ke atas rakyat Palestin. Kini Ariel Sharon yang berusia 81 tahun dikatakan mempunyai berat sekitar 15 kg sahaja. Doktor yang merawatnya mengatakan Ariel Sharon akan terus koma sehingga umur 90 tahun.

Sumber: tambahcheese.com

Doktor Terkejut Jumpa 75 Jarum Tertanam di Leher, Tangan & Kaki Pesakit

Seorang pesakit mengejutkan doktor apabila hasil imbasan x-ray mendapati terdapat 75 jarum besi tertanam di leher, tangan dan kaki lelaki berkenaan.

Badrilal Meena, dari Kota di Utara India, telah dimasukkan ke hospital untuk satu satu pembedahan berjadual bagi kakinya. Bagaimanapun, salin ujian x-ray mendapati terdapat bedasing tersebut di kaki pesakit berkenaan.

Hasil siasatan lanjut mendapati bukan di kaki sahaja jarum itu tersembunyi, malah di leher dan juga tangan.

Ketika ditanya, Meena berkata dia dan keluarga tidak tahu bagaimana jarum-jarum itu boleh berakhir di dalam tubuhnya, namun ahli medik berkata besi itu dimasukkan dengan sengaja.

Menurut laporan lagi, tiada satu pun hospital yang dilawati oleh keluarga Meena sanggup melakukan pembedahan bagi mengeluarkan jarum-jarum itu.

Meena, yang juga seorang pekerja di syarikat keretapi tempatan, kini terlantar di hospital keretapi Mumbai.

Dari 75 jarum yang tertanam, 40 dari mereka berada di leher, 25 di kaki kanan.

Anaknya, Rajendra berkata mereka mahu melakukan pembedahan kaki kerana ayahnya mengadu sakit di bahagian itu dan mereka hanya sedar punca kesakitan selepas diberitahu doktor.

Dia berkata: “Kami takut apabila melihat gambar. Kami tak tahu bagaimana jarum-jarum itu masuk ke dalam badannya.

“Kami dah beberapa kali tanya dia (Meena), tapi dia tak ingat langsung.” kata Rajendra.

Meena

Sumber: DM & siakapkeli.my

Aku terlantar sakit disihir gara2 menolak pinangan kahwin kawan baik aku..apa yang aku lakukan buat korang terkejut!!

Assalamualaikum semua.. pertama sekali aku nk bagitahu yg aku bukan jenis yg suka menulis atau mengarang.. kira aku terpanggil menulis ni dgn niat nk share pengalaman sendiri jela, mudah mudahan akan bagi manfaat untuk org lain.. org kate random sharing gituuuu..

Before mula cerita biar aku describe dulu sikit2 pasal diri aku laa.. aku ni bukan spesies2 manusia alim bertudung labuh bagai, menjaga ikhtilaf menundukkn pndangan ke ape.. aku jenis perempuan pakai tudung tapi yelaa org kata masih tak cukup sifat pun tudung nya… and aku agak beruntung sebab dikurniakn org kata comel skit laa mukanya.. tapi takde laa sampai se’hot’ gang2 retis.. tapi despite of ‘pakai tudung tak cukup sifat’, ‘tak jaga ikhtilaf’ or ‘berwajah comel skit’ dan kdg2 menyetan dgn kwn2, aku memang jenis yg jaga 5 waktu aku dan jenis tak rapat sangat dengan lelaki – dari zaman sekolah sampai masuk u dan sampai laa masuk alam pekerjaan, even ade yg minat nk berkenalan lebih dari kawan. Setakat borak kawan2 biase tu jelaa paling2 mesra pun.. Dan aku jenis yg pegang prinsip- se setan macamne pun aku, 5 waktu kena jaga and at least quran 1 page 1 hari.

Nak dipendekkan cerita,ade sorang lelaki kt tempat kerja aku ni mmg da lama minat dengan aku dlm setahun.. tapi aku tak pernah respon langsung sebab masetu aku da ade boifren (tunang aku sekarang). Mcm2 laa die buat.. bgi hadiah, bunga, makanan and pernah mintak no aku dari kawan aku.. tapi semua aku tolak dengan baik ( semua menggunakan pengantaraan orang) dan nak dijadikkan cerita dekat tmpt kerja aku, aku ade org bwhan and mmg baik dengan anak2 buah aku.. satu hari mase aku jalan tergelak2 dengan dieorg, mamat yg minat aku tu ternampak.. kes tu beberapa hari lepas aku tolak hadiah dia..

Dan start dari tu aku sakit.. sakit ape aku tak perlu cerita laa dekat sini.. tapi aku smpi pergi buat check up yg bukan2.. 5 ke 6 doctor aku jumpa semua cakap aku sihat.. bile keluar result mcm2 test aku buat semua cakap aku sihat dan normal.. dan entah macamna aku terdetik untuk cuba perawatan islam.. Alhamdulillah aku sembuh mcm biasa lepastu.. tapi org melayu cakap langit tak selalu cerah.. mamat tu still obses dgn aku sampai follow aku dekat parking, tunggu aku dekat toilet, dtg ofis aku and 1 hari aku berjumpa dia depan2 (die kejar aku) aku just cakap secara baik dgn dia tolong jgn ganggu aku lagi, aku bakal berkahwin tak lama lagi.. and starting from that day, aku lagi sakit teruk but i managed to survive..

Tahu ape rahsianya? Bila aku sakit aku lagi mendekatkan diri pada Allah.. aku lagi bnyak menambah ape yg sunat .. dan aku ade kenal dgn sorang ni yg boleh tengok sama ada kau kena buatan org atau sakit yg perlukan perubatan moden – dia cakap ade org yg tak puas hati aku nk berkahwin, and die advise aku utk berubat cepat.. mula2 aku tak percaya yelaa kalau tak betul bole menjatuhkn fitnah.. dan aku lupa bgtau yg semasa aku sakit, aku bole lagi pergi kerja mcm biasa cuma kwn2 aku tegur aku nmpk mcm zombie bejalan..sampai laa 1 tahap, ade seorang makcik (area rumah aku) yg dikurniakn kelebihan dri Allah tengok aku.. die bgtahu aku yg aku mmg terkena sakit yg kena berubat cara islam..die cakap sepatutnya aku sakit lagi teruk tapi sebab aku jaga 5 waktu aku (die cakap aku kuat sembahyang), segala benda yg datang or dihantar pada aku cuma kena sipi2..dan masa awal2 aku sakit sebelum tu aku mmg rajin smbhyg sunat.. seblum ni aku mgku bila aku start kerja tak pernah aku bangun malam utk jumpa Allah..mungkin sebabkan jaga solat 5 waktu tambah dgn amalan2 sunat tu buat aku bole bangkit gi kerja mcm biasa pdhal badan aku Allah aje yg tahu rasa mcmne( dgn izin Allah gak la).. makcik tu mmg org lain semua tahu die bole scan kau ni kaki smyg ke kaki membela ke mcmtu..dan bru aku nmpk betapa sembahyang ni membantu kite dan memelihara kite dari benda2 jahat yg macamni.. dulu aku just fikir kena sembahyang sebab taknak masuk neraka je.. takde pulak terfikir kebaikan sembahyang tu dlm kehidupan seharian..and aku pun ade berubat lagi dengan imam area rumah aku.. die bnyak jugak menurunkan ilmu2 utk aku amalkn.. aku skng Alhamdulillah sihat seperti sediakala dan masih bekerja seperti biasa.. pasal mamat tu die pun da dpt bhgian dia, aku doakn dia dpt hidayah dan bertaubat..

Yg aku nk highlightkan kt sini mcmnepun semua bermula dgn 5 waktu sehari tu.. kite buat yg tu in shaa Allah terbina laa pendinding dalaman tapi dgn mengaji and amalan sunat lain tu menguatkn lagi benteng diri dari benda2 yg kite tak nampak..so kesimpulan dari cerita aku ni.. sesetan mana pun korang jaga lah sembahyang 5 waktu dan ambil laa masa utk mengaji at least 1 page sehari..
Doakn majlis aku dimudahkn.. mudah2an aku tak sakit lagi..

– Hafni

Petang Semalam Beberapa Penumpang Kapal Terbang KETAKUTAN Kerana Ternampak Objek Seperti MANUSIA Berjalan Di atas Awan !!!

Sekumpulan penumpang sebuah kapal terbang telah mendakwa melihat objek seperti sekumpulan manusia yang sedang berjalan diatas awan. Mereka yang terkejut dengan kejadian itu sempat mengambil beberapa keping gambar.

Menurut laman web Era baru yang memetik dari laman web ultrasonografi, Rangkaian UFO Interaktif ataupun The UFO Interactive Network (MUFON) telah didokumentasikan di bawah Kes 82114. Saksi juga berkata kejadian itu berlaku sewaktu perjalanan penerbangan dari Warsaw ke London Heathrow pada 15 Februari. Semasa di Łodź Voivodeship, beliau melihat beberapa objek menyerupai manusia di atas awan berhampiran dengan kapal terbang itu.

Kesemua saksi sudah pasti terkejut dan sempat merakamkan beberapa keping gambar. Manakala keesokan harinya, hal itu dilaporkan kepada MUFON. Saksi juga ada berkata imej objek tersebut seperti sebuah keluarga, di mana terdapat orang dewasa dan kanak-kanak.

Saksi yang terkejut dengan penemuan objek menyerupai manusia di atas awan. (screenshots video Youtube)

Laporan saksi berbunyi, “Dari Warsaw ke lapangan terbang London Heathrow, saya melihat keluar tingkap melalui pintu angin sebelah kiri pesawat, dan saya perasan terdapat lelaki kurus berwarna gelap di atas awan. Ia pastinya bukanlah sebuah seni bina kerana lokasi yang sangat tinggi, saya fikir ia adalah puting beliung kecil.”
“Terdapat 4 objek menyerupai manusia : dua daripada mereka tinggi manakala dua lagi masih kecil. Jarak mereka juga sangat rapat di antara satu sama lain dan tidak bergerak langsung. Mereka berwarna gelap, mempunyai bahagian atas badan yang besar manakala bahagian bawah mereka lebih kecil. Satu daripada mereka kelihatan seperti mempunyai sayap panjang,” tambah saksi.
Mereka yang menyaksikan kejadian tersebut tentunya berasa takut dan terkejut kerana tidak menyangka bahawa mereka akan menemukan objek aneh yang sedang berdiri di atas awan.

“Pesawat tersebut kemudian berlalu pergi meninggalkan objek tersebut sehingga ia hilang daripada pandangan”, kata saksi.
Pada bulan Januari 2016, terdapat saksi yang mendakwa melihat objek yang sama. (screenshots video Youtube)

Saksi kejadian pada tahun 2016 itu merupakan seorang pengurus perisian berasal dari Ireland, yang sedang dalam penerbangannya dari Ireland ke Austria. Pada altitud 30,000 kaki (9,150 meter), beliau merakamkan gambar yang menyerupai bentuk objek tersebut.
Bukan pengurus itu sahaja yang melihatnya, malahan terdapat lagi dua orang penumpang yang menyaksikan perkara yang sama. Anda rasa apakah sebenarnya objek-objek tersebut?

Sumber:- EraBaru

BIHUN SUP Semangkuk RM13.50? Owner Kedai Jelaskan Tetapi Pelanggan Ini Bidas Balik Kata OWNER PENIPU !

PEMILIK gerai Bihun Sup Berapi di Kepala Batas, Pulau Pinang, mendakwa dia tidak berniat menganiaya pelanggan seperti yang tular di media sosial, sebaliknya ia adalah harga sebenar bihun sup.

Pemilik itu yang mahu dikenali sebagai Zam, 40-an, berkata bihun sup dijualnya menggunakan mangkuk besar dan harga semangkuk antara RM5 hingga RM30 bergantung pada saiz tulang dan daging.

Katanya, setiap mangkuk sup mengandungi campuran lobak masin, daging, daun sup, lemon, bawang goreng dan hirisan tomato serta diadun menggunakan resipi turun-temurun tanpa ajinomoto.

“Aduan pelanggan dalam media sosial tidak jujur kerana minuman teh o ais dipesan ialah lima gelas dan bukan dua gelas.

“Jadi dua mangkuk besar bihun sup dan lima gelas minuman adalah RM31. Tidak timbul soal kami menganiaya pelanggan,” katanya.

Semalam, seorang pelanggan merungut di media sosial mendakwa harga semangkuk bihun sup RM13.50.

Dia mendakwa membayar RM31 untuk dua mangkuk bihun sup serta dua gelas teh O ais dan menyifatkan pengusaha gerai itu cekik darah.

Ni respond balik dari Encik Aswan Wanchik

Kepala Batas Sudah Maju

Kedai Bihun Sup Berapi Depan Longwan Kepala Batas

Semangkuk RM 13.50

Pemilik kedai yg dikenali dgn nama Zam itu terus menafikan penipuannya….

Kami order air teh o ais hanya 2 gelas dan air kosong 2 gelas… tp dia beri statement dlm metro… kami berbohong… malah dia ckp kami order 5 gelas teh o ais… bermakna dia dh curi duit kami secara jahat sebanyak 3 gelas air teh o ais…. dia kata bihun sup nya berharga rm5 – rm30… utk pengetahuan semua… kami hanya order bihun sup biasa… sudah semestinya ia berharga rm5 sahaja… disini peniaga dh curi duit kami secara jahat sebanyak rm17….

Pemilik ini bukan sahaja menganiaya pelanggan malah melakukan kesalahan jenayah curi…

Baca statement dia dlm metro…

Mohon viralkan supaya pelanggan tidak terus tertipu dgn peniaga seperti ini…”

Sumber: hmetro / FB Aswan Wanchik

Allahu Akbar! Saintis Barat Buktikan Larangan Bersetubuh Sebelum Nikah Dalam Ajaran Islam Itu Benar!!..Korang mesti baca..

Dua atau tiga tahun lalu, tepatnya tahun 2012, peneliti University of St. Andrews di Inggris mengungkapkan sebuah hasil penelitian bahwa ketika fisik perempuan tersentuh oleh pria, suhu kulit tubuh perempuan akan meningkat, khususnya di bagian wajah dan dada.

Riset berjudul “The Touch of a Man Makes Women Hot” dan dipublikasikan di LiveScience, 29 Mei 2012 itu menunjukkan, sentuhan dari pria terbukti mampu membakar gairah seks wanita.

“Perempuan menunjukkan peningkatan suhu ketika mereka terlibat dalam kontak sosial dengan laki-laki,” ungkap salah satu peneliti dari University of St. Andrews, Amanda Hahn.

Hasil riset menemukan, wajah biasanya akan memanas ketika kita sedang mengalami tekanan (stres), takut, atau marah. Emosi lain juga memengaruhi perubahan suhu tubuh.

Peneliti, melakukan eksperimen terhadap sejumlah laki-laki dan perempuan di Inggris. Mereka dibagi menjadi dua kelompok. Kelompok pertama diberi rangsangan dengan memperlihatkan foto perempuan heteroseksual, sambil diberi sentuhan pada beberapa bagian tubuh seperti lengan, telapak tangan, wajah, dan dada, dengan menggunakan sinar probe. Sedangkan pada kelompok lain, responden mendapat sentuhan nyata dari pasangan (sebagai experimenter) pada bagian tubuh yang sama.

Ketika merasakan sentuhan tersebut, perempuan akan mengalami peningkatan suhu kulit sampai 10 derajat Celcius. Efeknya dianggap tidak cukup besar, karena bagian tubuh yang disentuh hanya lengan atau telapak tangan (bagian dada dan wajah paling banyak mengalami perubahan). Lonjakan suhu menjadi tiga kali lebih besar ketika experimenter-nya pria.

Namun ketika pria menyentuh bagian dada dan wajah wanita, suhu tubuhnya meningkat lebih panas 0,3 derajat Celsius. Perubahan suhu terbesar terjadi pada wajah.

Namun, tim peneliti tidak dapat mengatakan apakah perubahan tersebut dapat ditangkap dengan jelas oleh mata telanjang, atau apakah hal itu dapat terdeteksi dengan sentuhan.

Bagi pasangan lelaki dan perempuan yang sedang pacaran atau bertunangan, inilah alasan dan sebab mengapa Anda tak perlu bersentuhan dengan bukan mahram.

Islam melarang berpacaran, berpelukan dan bersentuhan dengan lawan jenis sebelum menikah karena sentuhan melahirkan gerakan otak, kemaluan dan nafsu. Ini sesuai dengan pesan agama Islam dimana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda:

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ

“Sekali-kali tidak boleh seorang laki-laki bersepi-sepi dengan seorang wanita kecuali wanita itu bersama mahramnya.” (HR. Al-Bukhari no. 1862 dan Muslim no. 3259).

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu , Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda

كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنَ الزِّنَى مُدْرِكٌ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الاِسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلاَمُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ

“Setiap anak Adam telah ditakdirkan bagian untuk berzina dan ini suatu yang pasti terjadi, tidak bisa tidak. Zina kedua mata adalah dengan melihat. Zina kedua telinga dengan mendengar. Zina lisan adalah dengan berbicara. Zina tangan adalah dengan meraba (menyentuh). Zina kaki adalah dengan melangkah. Zina hati adalah dengan menginginkan dan berangan-angan. Lalu kemaluanlah yang nanti akan membenarkan atau mengingkari yang demikian.” (HR. Muslim no. 6925)

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat’”.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, :

مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ

Tidak pernah aku tinggalkan fitnah yang lebih berbahaya terhadap kaum pria daripada fitnah para wanita.[HR Al-Bukhari no 5096]

Setelah tahu bahaya bersentuhan dengan lawan jenis yang bukan mahram, sebaiknya memilih menikah saja, bukan pacaran. (Alkuin/BaitulMaqdis.com)

Sumber : Hidayatullah.com

DICERAIKAN Talak 1 ‘Saya Minta Maaf AIB-kan Bekas Suami Saya’.. Ni Respond Bekas SUAMI Dia

Sejak semalam viral di media sosial seorang wanita yang menangkap basah suaminya bersama seorang wanita lain. Video tersebut memaparkan suami wanita berkenaan yang menceraikan isterinya itu, Nurain Abdullah pada 27 Jun lalu.

Kerana terlalu memendakan rasa, Nurain akhirnya mendedahkan apa sebenarnya yang berlaku pada hari tersebut. Kisahnya itu menjadi viral di Facebook sehingga dikongsi oleh ribuan netizen.

Nurain, yang berasal dari Indonesia memeluk Islam dan bernikah dengan bekas suaminya itu di Johor Bahru. Dia sanggup meninggalkan keluarganya di Indonesia yang beragama Kristian. Setelah 10 tahun berkahiwn, bekas suaminya itu telah lapan kali kantoi curang kepadanya.

Terbaru, Nurain memuat naik satu lagi status dimana dia meminta maaf kepada netizen kerana telah membuka aib bekas suaminya itu. Dalam status tersebut, dia memberitahu bekas suaminya itu tidak lupa akan tanggungjawabnya dengan memberi nafkah kepada anak-anaknya dan juga kepada dirinya. Berikut luahan permohonan maaf dari wanita tersebut.

Rata-rata netizen sangsi dengan apa yang dimuat naik. Ada yang mendakwa akaun wanita tersebut telah digodam malah atau yang mengandai wanita tersebut telah diugut. Video yang dimuat naik semalam juga telah dipadam dari laman Facebooknya.

Dalam satu komen, bekas suami tersebut memuat komen berikut dalam status permohonan maaf oleh isterinya itu.

Wanita itu juga berharap orang ramai berhenti menyebarkan video yang telah dimuat naik olehnya. Semoga Nurain tenang menghadapi ujian hidup dan lebih berfikiran matang selepas ini.

Sumber: kakishare

Hati-hati Lelaki menyamar ‘ustaz’ pegang perut ibu hamil konon nak mudahkan bersalin, rupa-rupanya….hati-hati semua..mohon share supaya tiada yg terkena..

Seorang netizen mendedahkan, adik perempuan yang hamil didatangi seorang lelaki yang mengaku dirinya ustaz, ketika berada di wad ibu mengandung di sebuah hospital.

Lelaki berkenaan menawarkan rawatan percuma kononnya mahu membantu meringankan kesakitan yang dialami oleh ibu-ibu mengandung. Bagaimanapun, lelaki itu dipercayai cuba mengambil kesempatan untuk melakukan perkara syirik dan khurafat.

Adik saya bersalin minggu lepas di hospital. Nak dijadikan cerita, dia didatangi oleh seorang lelaki yang mengaku ustaz. Dia kata nak tolong sebab nampak adik saya macam tak sihat.

Dia berikan air minuman. Masa itu adik macam sudah dipukau. Kemudian ‘ustaz’ itu mula pegang pinggang dan perut adik.

Mujur ada doktor cepat sampai dan tegur kenapa kacau pesakit. Ustaz itu terus berlalu pergi. Bila doktor tanya pada adik, “Suami ke?”, masa itu barulah dia macam tersedar dan cakap lelaki itu bukan suami dia.

Polis ada datang ambil keterangan dan dikatakan sekarang banyak kes orang cuba hantar saka atau berniat tidak baik.

Kepada ibu-ibu yang bakal bersalin dan ahli keluarga terdekat, berjaga-jagalah. Takut perkara yang tidak diingini berlaku.

Di ruangan komen, netizen juga turut mengesahkan kejadian itu pernah berlaku pada mereka.

Golongan ibu-ibu mengandung dinasihatkan agar berhati-hati dan tidak menerima sebarang tawaran perubatan dari individu yang tidak dikenali ketika berada di hospital.

Sumber : thereporter